Wizz Air: Ansatte ble mobbet og hånet på jobb i Norge

Wizz Airs ansatte ble mobbet og hånet i den tiden de jobbet i Norge. Det mener en av selskapets sjefer. Foto: Wizz Air

Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air ble gjenstand for knallhard kritikk da det i november kastet seg inn i konkurransen om det norske innenriksmarkedet. Nå forteller selskapet hvordan de mener deres utenlandske ansatte bare i 20-årene ble utsatt for regelrett mobbing og hån i den tiden de jobbet i Norge.

Lederen for LO-tilknyttede Norsk Flygerforbund var en av de som har hardest i klypa mot selskapet, men avviser at deres angrep var rettet mot de ansatte. Han mener de hele tiden sørget for at kritikken gikk mot selskapet Wizz Air, og ikke de som jobbet der.

Wizz Airs svenske personaldirektør, Johan Eidhagen, har en helt annen oppfatning av hvordan selskapets folk opplevde det. Han mener de ansatte ble utsatt for løgner og halvsannheter i hele den tiden de konkurrerte med SAS og Norwegian på norsk innenriks.

Mobbet og hånet

Til flysmart24 sier han:

– De ble fremstilt som østeuropeiske slaver helt uten rettigheter, og pekt ut og presentert som mennesker som brakte covid-19 inn i Norge. De ble oppsøkt og forsøkt vervet hele tiden av norsk fagbevegelse og de ble kontinuerlig hånet av norske politikere. Hvis ikke dette er mobbing, vet ikke jeg, sier Eidhagen.

Han forteller også at pilotene opplevde å bli mobbet bl.a. av ulike fagforeninger etter at sikkerhetssituasjonen hadde gjort det umulig å lande ved et par anledninger i Tromsø. – Pilotene fikk høre at de var en skam for pilotmiljøet, sier han.

Blant de reaksjonene som kom mot selskapets inntreden i Norge var fra en rekke offentlige instanser og fagforbund som oppfordret til boikott av selskapet.

Sjefen skapte bråk

Kritikken kom etter at selskapets toppsjef, József Váradi, kort tid etter starten på Norge-satsingen i november, kom med uttalelser der han sa at han ikke ville inngå tariffavtale med fagforeninger for sine ansatte.

Dette utløste straks store protester fra fagbevegelsen, men også i bl.a. administrasjonsutvalget i Agder fylkeskommune som oppfordret ansatte og politikere i fylkeskommunen til å reise med Wizz Air på jobbreiser, og heller ikke andre flyselskaper som er mot ansattes rett til å organisere seg.

Dette vedtaket mener Wizz Air var ulovlig, og stevnet fylkeskommunen i en sak som ble behandlet i Agder tingrett tirsdag og onsdag denne uken.

Her vitnet Eidhagen, og fortalte da bl.a. om hvordan de ansatte hadde opplevd tiden i Norge. De opererte etter hvert på hele 15 innenriksruter.

«Ansatte følte det ubehagelig»

Flysmart24 har tidligere fortalt at Wizz Air mener de fikk en negativ mottakelse som selskapet aldri har opplevd i noe annet marked i Europa.

Ifølge Dagens Næringsliv sa Eidhagen i retten denne uken at boikottvedtakene skadet selskapets omdømme, og at de ansatte både har blitt mobbet og ikke vært ønsket velkommen.

Overfor flysmart24 utdyper han dette:

– Det at det kom stadige boikott-oppfordringer mot selskapet de jobber for, var noe som fikk dem til å føle ubehag. Dette var unge mennesker på bare 20 – 30 år, forteller Eidhagen.

Han poengterer at ansatte står fritt i å organisere seg, men at selskapet ikke ønsker å inngå tariffavtale med dem.

Hard kritiker

Norsk Flygerforbund var blant de instansene som kritiserte Wizz Air, og anklaget selskapet for å ha en fagforeningsfiendtlig innstilling.

Forbundsleder Yngve Carlsen avviser imidlertid på det mest bestemte at hans uttalelser var rettet mot ansatte, kun mot selskapets ledelse:

– Norsk Flygerforbund har hele tiden vært krystallklare på at det er selskapets og Wizz Air-sjefens holdning til fagforeninger som er utdatert, og at usunn konkurranse, kreative selskapsstrukturer og atypiske ansettelsesmodeller er en trussel  mot et seriøst og anstendig arbeidsliv. Selskapets kritikk mot norsk fagbevegelse blir derfor fullstendig feil og vanskelig å ta seriøst, sier Carlsen til flysmart24.

Roser de ansatte

Om de ansatte i Wizz Air sier Carlsen:

– Alle våre flotte kolleger i Wizz Air fortjener respekt. De gjør en fantastisk jobb, men blir motarbeidet av selskapet de jobber i når de ønsker å organisere seg. En rekke avsløringer har vist at Wizz Air har kvittet seg med «brysomme» ansatte og ikke tror på fagforeninger, sier Carlsen.

«Våre flotte kolleger i Wizz Air fortjener respekt»

Ynge Carlsen, leder Norsk Flygerforbund. Foto: LO Media

Han fremholder at som en ansvarlig arbeidstakerorganisasjon støtter flygerforbundet alle arbeidstakere som ønsker å organisere seg. 

– Váradis’ mangel på respekt for sine ansatte bryter imidlertid med alt vi forbinder med et seriøst arbeidsliv. I stedet for å skyve sine ansatte foran seg når de får rettmessig kritikk bør Váradi og hans ledelse heller konsentrere seg om å være en god arbeidsgiver som skaper en sunn selskapskultur hvor ansatte sikres tariffavtaler og retten til å organisere seg, sier Carlsen.