Plutselig føk salget av taxfree-varer i været

Salget av taxfree på flyplassene økte plutselig fra 1. september. Det er det en bestemt teori om hvorfor. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Taxfree-handelen på landets flyplasser har vært mer eller mindre stanset etter at pandemien lammet det meste av reisingen fra mars i fjor. I sommer håpet man på et kraftig løft, men det ble ikke så sterkt som man forventet.

Så, flere uker etter at skolens sommerferie var over, skvatt omsetningen plutselig i været.

I Travel Retail Norway (TRN), som driver det meste av taxfreesalget på de norske flyplassene, kom denne situasjonen litt overraskende.

Så kom løftet

– I sommer har det vært økt trafikk, men ikke så mye som forventet. Men fra 1. september har det vært et skikkelig hopp, selv om det er for tidlig å si om det er vedvarende, sier kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i TRN til flysmart24.

Normalt er skoleferien er en sikker salgstopp, men ikke i år. Den salgstoppen kom like etter at skolen startet igjen.

Bakgrunnen for den plutselige september-veksten har Dagestad en helt bestemt oppfatning om hvorfor kom:

– Vi tror det er besteforeldrene, som jo er fullvaksinerte, som nå kan dra på ferie etter som skolen har begynt, sier han.

Mange billigreiser

Selv om mye har endret seg når det gjelder folks reisemønster, har noe blitt ved det gamle:

Etter at skolens sommerferie er slutt, dukker det opp mange gode reisetilbud fordi reise- og flyselskap fortsatt opprettholder et større tilbud enn før ferietiden.

Dette er det mange som utnytter, og på den måten fylles flyene opp av en gruppe reisende der det å sikre seg kvoten – gjerne både på ut- og hjemreise – er like selvsagt som å ha passet med seg på turen.

Mange har trolig også oppsparte midler som nå får ben å gå på, etter at all reisevirksomhet har vært så å si helt stanset i 18 måneder.

Mangedobling – men de faste varene

I forhold til månedene før sommerferien snakker TRN nå om økt omsetning over lengre tid, og i det siste en mangedobling av salget.

De har ført til at selskapet har kunnet gjenåpnet alle sine utsalg og tatt inn igjen mange av de ansatte som ble permitter etter sammenbruddet i trafikken i mars i fjor.

Salget avslører få endringer i folks kjøpemønster, kan Dagestad forteller:

– Nei, det går mye av det samme som før. De produktene det går mest av nå er fortsatt Skruf Snus, Biotherm bodylotion og Freia melkesjokolade, forteller han.

Nettsalget øker

Som andre bransjer, merker også TRN at korona-tiden har ført til at salget over nett øker. Hos taxfree-selskapet består dette av ordningen «klikk og hent.»

Det betyr at reisende kan forhåndsbestille sine varer før de kommer til flyplassen, betale og plukke med seg bestillingen ferdig pakket uten å måtte stå i kø. På Oslo Lufthavn er fristen for å sende inn bestillingen så sent som 15 minutter før henting når man kommer fra utlandet.

Fremdeles er dette salget på et lavt nivå i forhold til den totale omsetningen, men den øker jevnt:

– Det stiger, men bergenserne har omfavnet det veldig og der står det nå for fem prosent av omsetningen, sier Dagestad.

Lover mye nytt

TRN har ellers fått en viktig avklaring for driften i Norge denne sommeren etter at det i slutten av juni ble klart at selskapet fortsatt skal drive taxfreesalget på Avinor-flyplassene i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.

Oppdraget hadde da vært ute på anbud der en rekke konkurrenter meldte seg interessert i å overta det normalt sett lukrative salget på flyplassene.

TRN har, som konsekvens av denne avgjørelsen, lovet at det skal komme en rekke nyheter i taxfree-butikkene og at også selve utsalgene skal bygges om.

Kontrakten med Avinor gjelder for fem år, fra 1. januar 2023. PÅ de øvrige flyplassene i Norge med taxfree – Kristiansand, Ålesund, Molde, Kristiansund, Bodø, Evenes og Tromsø – er det selskapet Airport Retail Norway (ARN) som har vunnet kontrakten.