«SAS må endre seg – og det må skje raskt»

SAS står foran tøffe forandringer i tiden etter korona-pandemien, mener dansk analytiker som er spesialist på SAS. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Markedet for flyreiser endrer seg etter pandemien, og setter SAS på hard prøve. En av de som kjenner SAS best, er den danske analytikeren Jacob Pedersen. Han har denne beskjeden om selskapet skal overleve: SAS må endre seg, og det må skje hurtig.»

I en fersk analyse torsdag er den anerkjente Sydbank-analytikeren tydelig på at pandemien gjør at SAS må forandre forretningsmodellen sin etter de store tapene flyselskapet har blitt påført som følge av covid-19 krisen.

Pedersen mener, i likhet med mange andre luftfarts-eksperter, at markedet for flyreiser ikke vil være tilbake før i 2024. Da vil situasjonen imidlertid være en annen enn den var før pandemien:

Lavest pris

Antall forretningsreisende, som er de mest lønnsomme kundene, vil være færre enn før. Mer av trafikken vil være fritidsreisende, og det gjør at billett-inntektene vil bli lavere.

Det vil bli en utfordring for SAS, siden ferie -og fritidsreisende er passasjerer som legger avgjørende vekt på pris og leter etter de aller billigste billettene.

Det gjør igjen at billettinntektene vil bli lavere.

«Selvmål av dimensjoner»

Dette vil ifølge Pedersen og mange analytikere gi spesielt lavprisselskapene en stor fordel fordi de allerede har en billig drift og lave billettpriser som er rettet inn mot de som vil reise billigst mulig og helst på direkteruter:

– SAS hovedutfordringer er at trendene i reisemønstret etter covid-19 er til fordel for lavprisselskapene. Og hvis det er noe SAS i sin nåværende form ikke er, så er det et lavprisselskap. Det vil være et selvmål av dimensjoner å kaste seg ut i kampen om kundene som tiltrekkes av prisene til Ryanair og Wizz Air, mener Pedersen.

Må justere

Han tror derimot at SAS har muligheten til å kapre fritidsreisende kunder som ellers ville ha valgt selskaper som Norwegian og EasyJet:

– Det krever definitivt at SAS vurderer og justerer sitt kommersielle tilbud for å kunne tiltrekke seg disse kundene, og det må skje samtidig som kostnadene reduseres betydelig for at den strategien skal bli lønnsom, mener Pedersen.

Har dårlig tid

Den danske analytikeren mener at SAS ikke har god tid på seg, og at flere ting må skje samtidig for at selskapet skal kunne komme godt ut av korona-krisen:

Han skriver:

– Kan SAS samtidig finjustere produktet for forretningsreisende og få markedsandel her, så er det bedre sjanse for at inntjeningskabalen kan gå opp. Men det er en lang vei å gå, og det krever et oppgjør med mange av de bærende strukturene i SAS-organisasjonen i dag. Ikke minst må selskapet få de ansatte med på markante forandringer (forverringer). I tillegg må forandringene skje raskt – ellers risikerer SAS å gå tom for penger igjen, mener Pedersen.