SAS omorganiserer flydriften, og blir tre ulike flyselskaper. Det kan være et godt grep for de reisende, og sikre billige flybilletter fremover, mener flyanalytiker.
SAS skal etter omorganiseringen bestå av det nåværende Scandinavian Airlines, og de to nye SAS Connect og SAS Link. Spesielt SAS Connect blir etablert for å sikre at SAS er skodd for lavpriskonkurransen fra Norwegian og Flyr.
– Det bør være gode nyheter for de reisende. Mer konkurranse gir normalt lavere billettpriser, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til flysmart24.
Ser farene som lurer
Den nye organiseringen kommer fordi SAS etter pandemien ser hvilke farer som lurer:
Den viktige forretningstrafikken, der SAS tradisjonelt henter inn mesteparten av inntektene, skrumper inn. Dermed skrumper den gruppen passasjerer som betaler mye for billetten for hyppige avganger og god fleksibilitet, inn.
Derimot øker ferietrafikken. Det med den store forskjellen at disse reisende ikke betaler mer enn de må for billetten.
Skal SAS kunne konkurrere med disse er det bare én ting som gjelder: Billigst mulig drift.
Det skal de to nye selskapene sikre SAS, mener selskapets ledelse.
Neppe tilbake
Det ene selskapet blir SAS Connect, som er en videreføring av dagens SAS Irland, som har ansatte på egne betingelser.
Elnæs mener at det skandinaviske flyselskapet nå tar grep for å møte konkurransen fra de mange lavpris flyselskapene, i og utenfor Norge.
Dette fordi selskapet er klar over at ferie- og fritidsmarkedet øker, mens forretnings markedet henger etter og kommer neppe tilbake der det var i 2019.
– SAS rigger seg for konkurransen fra Norwegian, Flyr og andre lavpris flyselskap. Det skandinaviske flyselskapet ser jo at ferie- og fritidsmarkedet øker, mens forretnings markedet henger etter og kommer neppe tilbake der det var i 2019, sier han.
Rigger seg
Elnæs sier at SAS har jobbet med en ny driftsmodell lenge:
– SAS’ ledelse har forsøkt å få denne type produksjons plattform på plass over tid, men ikke lykkes med annet enn SAS Irland. Nå tas det grep og resulterer i SAS Connect. Det er i dette selskapet veksten skal skje og kapasiteten sikres for SAS fremover, sier Elnæs.
Det er fra SAS’ side sagt at underselskapet SAS Connect i København først. Siden er det grunn til å tro at det også blir etablert med baser både i Oslo og Stockholm.
Markedet for dette selskapet blir å fly ferie- og fritidsreisende til de populære reisemålene langs Middelhavet. Det vil si at hovedmarkedet blir Spania, Frankrike, Italia, Hellas og Tyrkia.
Mindre fly på tynne ruter
Det andre nye selskapet blir SAS Link. Det skal være i drift i løpet av første halvår neste år, og skal fly mindre jetfly som Embraer 195, slik flysmart24 fortalte om for noen dager siden. Det skal ha base i København.
– SAS Link er for tynne ruter med lavt markedsgrunnlag og skal benytte fltypen Embraer E195 som har 100 -124 seter, avhengig av hvilken kabininndeling – eller konfigurasjon – SAS velger. Dette er samme jetfly-type som Widerøe har trev stykker av, sier Elnæs.