Satser på de mindre flyplassene – flyekspert skeptisk

Norse Atlantic Airways har nå valgt hvilke flyplasser i USA de skal opprette sine ruter til. Foto: Norse Atlantic

Satsingen til det nye norske langdistanse-selskapet Norse Atlantic Airways begynner nå å bli kjent. Selskaper vraker de store flyplassene i USA og vil heller satse på mindre og billigere lufthavner i de store byene.

Det betyr at de som hadde håpet at Norse skulle lande på storflyplasser som John F Kennedy-flyplassen eller Newark i New York, vil bli skuffet. Det blir heller ikke ruter til Los Angeles (LAX) eller Miami (MIA).

I stedet er det bare å venne seg til navn som New York Stewart, Fort Lauderdale i Florida og den kanskje aller minst kjente av dem – Ontario i California. Den ligger en times kjøring øst for Los Angeles.

Den svenske flyanalytikeren Jan Ohlsson, er skeptisk: – Valg av flyplasser er ingen fordel for passasjerene, sier han til flysmart24.

Samme som Norwegian

Adm. dir. og grunnlegger av Norse Atlantic Airways, Bjørn Tore Larsen, bekrefter overfor flysmart24 onsdag opplysninger i amerikansk luftfartsmedier om at selskapet kan komme til å legge ruter fra Oslo til USA-flyplasser som ikke er hovedflyplassene på reisemålene.

– Det stemmer at vi vurderer litt mindre flyplasser i de store amerikanske byene på rutene fra Oslo. For oss handler valg av flyplass at det skal være enkelt å tidsbesparende for de reisende å komme seg til sin destinasjon, enten det er New York, Los Angeles eller Fort Lauderdale. I tillegg er vi opptatt av at det skal være lønnsomt for oss, sier Larsen.

Om disse flyplassene også skal brukes på rutene fra de andre europeiske byene til USA, er ikke avgjort:

– Når det gjelder flyplasser vi vil betjene fra eksempelvis Paris og London, så er det noe vi vil komme tilbake til, sier Larsen.

Samme som Norwegian

At Norse velger Fort Lauderdale er det minst overraskende valget av disse. Også Norwegian brukte denne Florida-flyplassen. Den har sitt kundegrunnlag bl.a. som utgangspunkt for cruisetrafikken i Karibia.

Selskapets forgjenger på lavpris transatlantiske ruter benyttet også Stewart-flyplassen utenfor New York da det i en kortere periode opererte ruter fra bl.a. Bergen til USA. Da med flytypen Boeing 737. Men flyplassen er lite kjent.

Eneste Europa-rute

Stewart International (SWF) ligger i staten New York, 90 minutter unna New York City med buss. Det ble etablert en egen tilbringer-tjeneste for Norwegians fly da disse hadde rute der fra 2017.  

Derimot er valget av Ontario International Airport i stedet for Los Angeles International Airport (LAX), mer overraskende. Dette er en flyplass som i dag ikke har andre Europa-ruter enn det Norse vil innebære. Den har ellers stort sett amerikanske innenriks-ruter og noen få ruter til Sør-Amerika.

Dessuten kan heller ikke denne flyplassen tilby den veletablerte tilbringer-servicen som det storflyplassen LAX kan.

Flyttet annen rute

På grunn av sine lange rullebaner blir Ontario brukt for fly som av ulike årsaker må omdirigeres fra Los Angeles-flyplassen.

Da Norwgian i sin tid opererte ruter til San Francisco, valgte selskapet i utgangspunktet bort byens storflyplass San Francisco International Airport og satset på den mer perifere flyplassen Oakland Aiprort.

Etter å ha operert på denne flyplassen fra mai 2014, ble det etter hvert besluttet å flytte til storflyplassen for å kunne tiltrekke seg de største passasjerstrømmene.

Analytiker skeptisk

Den svenske flyanalytikeren Jan Ohlsson er ikke begeistret for valgene Norse-ledelsen har gjort:

– Med private reisende i fokus etter pandemien, blir non-stop stadig viktigere. Men ukjente flyplasser og vanskeligheter med å finne informasjon på apper og nett om videre transport, vil være en flaskehals. Så det er ikke en fordel, selv om mange USA-reisende kan velge å leie bil, sier han.

«Ukjente flyplasser er en flaskehals»

Jan Ohlsson. Foto: Privat

Han mener at flyselskapene generelt må bli god på flyplass-informasjon og at opplysninger om hvordan man kommer seg til og fra flyplassen må bli mer aktuell og bedre.

– Det er informasjon som ikke er god nok i dag. Norse sparer selvfølgelig penger, men jeg ser ingen fordeler for de reisende, sier Ohlsson.

Starter neste år

Lavpris-satsingen til Norse Atlantic, som har investorer som Bjørn Tore Larsen, Bjørn Kjos og Bjørn Kise bak seg, skal etter planen starte til neste år.

Selskapet har etter hvert som pandemien har fortsatt, valgt å omtale start «i løpet av første halvår» av 2022.

Selskapet skal etter planen ha ruter fra byer i Europa som Oslo, Paris og London og har reisemål som New York, Los Angeles og Miami/Fort Lauderdale.

Nors skal overta en del av de Boeing 787 Dreamliner-flyene som Norwegian brukte, og skal til sammen ha 15 fly i drift.