Det irske lavprisselskapet Ryanair satser hardt på å bygge opp rutetilbudet igjen etter korona-krisen. Nå har selskapet bestemt seg for å mangedoble antall avganger fra Oslo til London Stansted.
Det skjer fra vinterprogrammets start i slutten av denne måneden, med billetter for 109 kroner hver vei.
Selskapet har i dag, 1. oktober, oppdatert rutetilbudets sitt gjennom vinteren. I stedet for tre avganger i uken, som selskapet har flydd frem til nå, skal det bli to avganger – hver dag.
To daglige rundturer
Det nye flyprogrammet tar til å gjelde fra søndag søndag 31. oktober. Fra denne dagen skal selskapet fly London-ruten sin daglig med avganger om morgenen, noen dager formiddag, samt på kveld.
Den første dagen med doble avganger har selskapet rute fra Oslo Lufthavn klokken 09.50 og lander på Stansted-flyplassen nordøst for London klokken 11.05. Ellers i uken blir først avgang vekselsvis klokken 11.00 og 13.20/30.
Returen fra London 31. oktober skjer klokken 18.00 lokal tid, med knapt en halvtimes forskyvning ukens andre dager. Første avgang fra England er ellers rundt 06.30-tiden om morgenen.
Vil ha sin del
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair sier til flysmart24 at han ikke er overrasket over at irene satser friskt på Oslo Lufthavn igjen:
– De har ventet til Norge ble åpnet opp og på UDs reiseråd, som kom i dag. Billettprisene til Ryanair er det ikke noe å si på, men de har hatt lavere priser fra Oslo til London enn 109 kroner. Nå blir det nok mange nordmenn som skal gjøre juleshopping i London og litt av den trafikken vil Ryanair ha, sier Elnæs.
Han kjenner selskapet inngående, ikke minst fra sin periode som salgs- og markedssjef for Ryanair i Norden og Baltikum.
Har ventet
Ryanair har ventet med å legge inn sitt vinterprogram. Helt frem til nå har selskapet operert uten avganger etter sommerprogrammets slutt sist i oktober.
Det har skjedd reiselettelser på begge reisemålene, Storbritannia og Norge, som har muliggjort økt satsing fra det irske selskapets side. Det åpner for økt trafikk, og det markedet vil Ryanair ha en bit av.
Ruten til London vil gå i konkurranse med SAS og British Airways, som begge bruker Heathrow-flyplassen.
Norwegian på sin side bruker Gatwick.
Kjemper om markedet
Ryanair-boss Michael O’Leary har sagt at Ryanair skal vokse kraftig igjen etter at pandemi-tiltakene nå er i ferd med å dempes over hele Europa.
Det er ventet at lavprisselskapene vil at et nytt og stort jafs av markedet. Også konkurrenten Wizz Air har posisjonert seg for kraftig vekst.
Dette fordi mange av de nasjonale flyselskapene som Lufthansa, British Airways og Air France, sliter med stor gjeld og vil dermed trenge lenger tid for å gjenvinne posisjonene sine.
PS: Ryanair starter også opp igjen rutene til London og Manchester fra Torp Sandefjord Lufthavn i vinterprogrammet.