Har milliarder på bok – holder tilbake kundenes bonus

Norwegian har en solid økonomi og bygger opp virksomheten og gjenåpner baser. Fortsatt er cashpoint-uttaket begrenset. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian skryter gjerne av at selskapet har milliarder av kroner på bok. Likevel holder selskapet fast ved beslutningen om å begrense kundenes bruk av bonus-kroner.

Selv om kritikken hagler fra mange kunder, vil Norwegian heller ikke si noe om hvor lenge dette skal fortsette.

Derfor må medlemmene være forberedt på at det kan komme til å ta tid før de får tilbake råderetten over sine egne oppsparte cash-points:

– Jeg har dessverre ingen nyheter omkring dette, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Skari i Norwegian til flysmart24.

Dramatisk grep

Det er nå åtte måneder siden Norwegian besluttet å fryse bruk og opptjening av bonusbeholdningen i lojalitetsprogrammet Norwegian Rewards med øyeblikkelig virkning.

Det skjedde fra om ettermiddagen den 1. februar.

Dette var et dramatisk grep, men ble begrunnet med at selskapet skulle inn i en krevende restrukturering for å overleve.

Nå har selskapet kommet svært vellykket ut «på den andre siden».

Siste regskapsoversikt viste at Norwegian har en kontantbeholdning på 7,5 milliarder kroner, det øker rutetilbudet kraftig og har ansatt tusenvis av nye medarbeidere og gjenåpner baser både i Norge og utlandet.

Får ingen betydning

Selskapets toppsjef, Geir Karlsen, omtalte økonomien i selskapet som «en solid finansiell posisjon» da selskapet la frem regnskap etter første halvår i år. Der het det:

– Norwegian har nå en finansielt restrukturert balanse med tilnærmet null i netto rentebærende gjeld, en sterk kontantbeholdning, og en justert størrelse på virksomheten, heter det.

Likevel holder selskapet tilbake reward-poengene, og selskapets kraftige forbedring får ingen betydning for bonus-kundene.

For hver 1 000 norske kroner kunden bruker på flybilletter og tilleggsprodukter – skatter og avgifter inkludert – kan man kun bruke opptil 500 cash points, helt uavhengig av beholdningen.

De skal fortsatt bare få bruke en begrenset del av sine bonuspoeng for å betale flyreiser med. Det er det mange kunder som er rasende over og gir tydelig uttrykk for sin misnøye på sosiale medier.

Får kunde-reaksjoner

På Norwegians Facebook-side blir bonusbegrensningen stadig omtalt og kritisert i form av egne innlegg som kundene publiserer på selskapets nettside og når selskapet legger ut informasjon om produktnyheter.

«Jeg har lenge fått svada-svar, nå er jeg der at jeg forlanger noen gode svar,» skriver en kunde fra Ski.

En annen: – Dere har solgt meg flere billetter, og kansellert reisene, så lurt meg til ta cashpoints som erstatning for resene. Poengene er jo umulig å bruke når man har begrensninger på hvor mye man kan bruke,» skriver vedkommende.

«Om dere vil at folk skal fly med dere, gi oss mulighet å bruke samlet cashpoints som hele beløpet ved betaling,» skriver en annen.

Sikret poengene

Skari sier at Norwegian har forlenget gyldigheten på poengene slik at kundene ikke skal risikere å miste verdiene sine, men at det ikke ligger an til noen oppmykning i bruk av poeng ennå:

– Vi er veldig glade for å oppleve at reiselysten er tilbake, og mange bestiller flyreiser hos Norwegian, men vi er allikevel et stykke i fra der vi var før pandemien brøt ut. Selv om vi i Norge nå opplever at pandemien på mange er over, er det langt i fra tilfelle i mange andre land Europa. Som en del av rekonstruksjonen kjempet vi for å bevare reward-programmet, og vi er glade for vi lyktes med det og at kundene sine poeng er intakt. Vi har også forlenget varigheten av alle kundenes poeng, sier Skari.