Norwegian gir etter – åpner for fri bruk av cashpoints

Fra 1. november får Norwegians kunder igjen full tilgang til sine bonus-kontoer. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Etter en lang periode med hard kritikk, gir Norwegian nå etter. Selskapet åpner nå for at bonuskundene deres skal kunne bruke av sine oppsparte cashpoints fullt ut.

Dette fremgår av en melding selskapet har sendt ut torsdag morgen.

Forbrukerrådet reagerer positivt på denne avgjørelsen:

– Vi er fornøyde med denne utviklingen, og jeg vet at mange Norwegian-kunder lenge har etterlyst muligheten til å bruke cashpoints uten begrensninger. Mange av dem tok også kontakt med oss for å høre om det er noe vi kunne gjøre. Her har antakelig Norwegian opplevd et stort press fra kundene sine, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i rådet til flysmart24.

Bedre marked

Men kundene må vente litt. I meldingen heter det at selskapet igjen åpner igjen for normal bruk av cashpoints, men ikke før fra og med mandag 1. november. 

Selskapet har tidligere lovet at de midlertidige begrensningene skulle opphøre når markedet er blitt bedre. Med en vekst i antall reisende de siste månedene og positive utsikter fremover, er tiden inne for å gjenåpne programmet i sin opprinnelige form. 

– Vi har hele tiden sagt at vi skal føre fordelsprogrammet tilbake til normalen når markedet har tatt seg opp etter Vi har hele tiden sagt at vi skal føre fordelsprogrammet tilbake til normalen når markedet har tatt seg opp etter pandemien. Våre medlemmer i Norwegian Reward kan igjen benytte opptjente poeng fullt ut når de bestiller sin neste reise hos oss, sier konsernsjef Geir Karsel i Norwegian i meldingen.  

«På tide»

Han retter også en takk til kundene for den tilliten og tålmodigheten de har vist selskapet gjennom en svært krevende periode.

Forbrukerrådet mener at åpningen ikke kommer for raskt:

– Forbrukerrådet har vært tydelige på at Norwegian må åpne bonusprogrammet sitt fullt så raskt det er mulig. Vi hadde forståelse for begrensningene i oppstartsfasen etter restruktureringen, men har i de siste månedene vært tydelige på at nå er det på tide å åpne igjen, sier Iversen.

Rasende kunder

For å imøtekomme kundene har Norwegian automatisk forlenget gyldigheten på alle cashpoints som utløper i 2021 frem til 31. desember 2022.  

Det var i forbindelse med den avsluttede omstruktureringen av selskapet frøs alle bonuskontoer. I lange perioder fikk ikke kundene tilgang til sine oppsparte bonuspoeng i det hele tatt, men dette ble lempet på etter hvert.

Begrensningen førte til mange rasende kunder.

Reiser ikke mer

Noen har i sosiale medier gitt uttrykk for at de har forlatt selskapet som kunder på grunn av behandlingen de har blitt utsatt for.

Blant de som har kritisert Norwegian har vært er Forbrukerrådet.

Det har gjennom flysmart24 rykket ut med full støtte til kundene i striden om bruk av bonus-poeng hos Norwegian. – Norwegian bør vurdere å gi kundene full råderett over poengene sine igjen, mente rådet som nå er fornøyd med den utviklingen saken har tatt nå.