Svært mange som har tapt sitt hjerte til de greske øyer som feriemål, forklarer ofte sin begeistring med de mange små og sjarmerende familiehotellene som fins på øyene. Nå kan den lidenskapen være i ferd med å avta for mange.
Ferske forskningsrapporter om gresk turisme viser nemlig nå en helt klar trend når det gjelder turistens ønsker og krav til sine ferieopphold i Hellas:
Flere vil bo på 5-stjerners hoteller og luksuriøse villaer, og betale for å kunne oppleve en større komfort og service enn hva de tradisjonelle feriehotellene er i stand til å tilby.
Bruker mer penger
Disse gjestene er også mer lønnsomme enn de tradisjonelle pakketuristene.
En undersøkelse fra analyseselskapet GBR Consulting viser at en luksusreisende har et forbruk som er fire ganger høyere enn gjennomsnittet når man sammenligner med de turister som besøker Hellas i det vanlige fritidsmarkedet.
Analysefirmaet har tatt for seg turistenes krav i årene fremover.
Det nøler ikke med å konkludere med at det er den såkalte «high end»-turismen – den eksklusiv turisme – som kommer til å gjenvinne markedet og vokse raskest.
Også tryggere
På verdensbasis anslår GBR Consuting at VIP-turismen står for 6,5 prosent av markedet.
Markedseksperter tror at kravet til å kunne oppholde seg mer isolert som følge av pandemien, kan forklare den økte interessen for luksusopphold, i tillegg til at dette er en gjennomgående trend for flere populære reisemål.
Også norske reisearrangører bekrefter at ønske om bedre komfort og service merkes i alle markeder ved at det er de beste og dyreste hotellene som først blir utsolgt når nye reisetilbud legges ut.
Apollo: Økt etterspørsel
Apollo Reiser satser spesielt på Hellas, og sier at det fortsatt er de små, pittoreske hotellene som synes å ligge nordmenns hjerte nærmest, og som de fleste velger.
– Nordmenn foretrekker den personlige servicen og sjarmfaktoren fremfor store, internasjonale resort og luksuriøst design – særlig når de skal til Hellas. Samtidig ser også vi en økt etterspørsel rundt lekre hoteller av høy standard. Derfor lanserte vi hotellkonseptet Mondo Boutique, som kombinerer disse to ønskene: sjarmen, servicen og den lokale touchen, med lekkert design, førsteklasses service og kortreist mat, sier informasjonssjef Beatriz Rivera i Apollo til flysmart24.
Nesten fullt
At dette er attraktive gjester for feriemålene, er ikke spesielt rart:
I rapporten viser GBR til hvordan etterspørselen arter seg i tiden fremover, og som bekrefter at de som har bestilt ferie på de greske øyer i høstmånedene så avgjort ikke ser etter «de små og pittoreske hotellene»:
Hos de som kan tilby private villaer med egne svømmebassenger på kjente og populære øyer som Mykonos, Santorini og Paros, kan vise til et belegg på opp mot 80 prosent i de aktuelle månedene.
Enda klarere er tendensen på Skiathos og Skopelos, her er det så å si helt fullt på de mest luksuriøse husene.
Andre områder som også tiltrekker seg godt betalende turister er dessuten øyer som Zakynthos, Lefkada, Rhodos, Chania (Kreta), Halkidiki og Messinia, går det frem av rapporten.