Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air har store planer for ytterligere vekst. Nå har selskapet lagt inn en bestilling på over 100 nye fly.
Dette har selskapet gjort sammen med en del andre flyselskaper som det har felles eierinteresser med.
De nye flyene skal alle være av typen Airbus A321, et fly som er beregnet på kort- og mellomdistanseruter, men som har blitt videreutviklet til også å kunne brukes på de lange og oversjøiske rutene.
Lang rekkevidde
Ifølge den europeiske flyfabrikken Airbus skal Wizz Air ha 102 nye fly. 75 skal være Airbus A321neo med lavere drivstoff-forbruk, mens i alt 27 skal være Airbus A321XLR. Dette er fly med ekstra lang rekkevidde (XLR står for exstra long rang).
Wizz Air er det tredje største lavprisselskapet i Europa, etter Ryanair og EasyJet. Det detroniserte Norwegian fra tredjeplassen i 2019, etter en voldsom vekst spesielt i det vestlige Europa.
Det har gjort Wizz Air til en kjent merkevare også i Norge, der selskapet har ruter på flyplasser fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør.
Fjerde størst i Norge
I sju måneder, fra november 2020 til juni 2021, konkurrerte de også med SAS og Norwegian på norsk innenriks.
Selskapet ga opp etter å møtt et svært vanskelig marked med store reisebegrensninger også innenriks, i tillegg til mye politisk motstand.
Det betyr ikke at selskapet ikke er tilstede i norsk luftfart.
Som flysmart24 har skrevet tidligere har Wizz Air i den innværende vintersesongen 32 ruter fra norsk flyplasser, og har varslet at dette tallet kommer til å øke med det første.
Vil ha flere ruter
Det gjør at selskapet er det fjerde største på ruter fra norske flyplasser, med bare SAS, Norwegian og Widerøe foran seg regnet etter antall tilbudte seter.
Av konkurransemessige årsaker ønsker ikke Wizz Air å si noe om hvilke nye ruter selskapet planlegger fra Norge.
– Jeg håper å kunne være mer konkret om kort tid, sa selskapets kommunikasjonsdirektør Andras Rado til flysmart24 for kort tid siden.
Slik er flyene
Airbus A321neo-flyene har en ny generasjon motorer og sharklets på vingetuppene. Det gir til sammen mer enn 25 prosent drivstoff- og co2-besparelser. Dessuten en støyreduksjon på 50 prosent.
A321XLR-versjonen gir en ytterligere rekkeviddeutvidelse, og har en maksimal flytid på opptil 11 timer.
Dette er tiden det tar å fly en distanse som f.eks. mellom Oslo og Miami i Florida.