Avkrevd straffe-gebyr for koffert som ikke kom med flyet

Passasjeren måtte betale ekstra mye for å sjekke inn kofferten hos Norwegian. Da hun kom frem, var ikke kofferten der. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegians håndtering av bagasjen er stadig grunnlag for nye konflikter med de reisende. Sist med en passasjer som måtte punge ut flere hundre kroner for overvekt på kofferten, bare for å oppdage at bagasjen ikke hadde kommet med flyet som hun reiste med.

Kvinnen reiste fra Oslo til Bergen, og måtte vente i timevis på flyplassen og kansellere alle avtaler som var gjort på forhånd som følge av koffert-rotet hos flyselskapet.

Hun mente derfor det var urimelig at hun på toppen av dette skulle være nødt til å betale overvekt for en koffert som ikke kom med flyet, og krevde pengene tilbake.

Overvekt

Overvekten ble konstatert da hun skulle sjekke inn på Oslo Lufthavn.

Det var ingen uenighet om dette, og kvinnen betalte derfor 675 kroner i ekstra gebyr for å sjekke inn bagasjen med det flyet hun tok denne januardagen.

Det var da hun skulle plukke opp kofferten sin på Flesland at hun oppdaget at den etter hvert så kostbare koffert-forsendelsen ikke hadde gått slik hun hadde betalt for.

Kofferten viste seg å slett ikke komme frem med samme fly som henne.

Reagerte overfor selskapet

Det fikk store konsekvenser for henne denne dagen.

Hun måtte måtte vente på flyplassen i tre timer før kofferten kom med neste fly.

Kofferten inneholdt helt nødvendige eiendeler for henne, og hvis hun ikke hadde ventet ville hun ikke fått bagasjen før neste dag, ettersom siste bagasje- utkjøring for dagen allerede hadde vært.

Hun ble hentet på flyplassen, så også følget hennes måtte vente på at kofferten skulle komme. I tillegg kunne hun bare sette en strek over alle planer denne kvelden, som gikk med på å sitte på Flesland og vente på bagasjen.

Urimelig, mente kunden

Kvinnen fant det urimelig at hun – etter denne hendelsen – skal betale for overvekten siden bagasjen ikke kom frem som avtalt. Dessuten måtte hun og hennes følge vente lenge på flyplassen slik at alle planer gikk i vasken.

Klager mente dette i alle fall berettiget en kompensasjon, og argumenterte overfor Norwegian at en rimelig løsning ville vært at hun fikk tilbakebetalt gebyret for overvekten.

Det sa Norwegian blankt nei til. Selskapet svarte med at forsinkelse og overvekt er to ulike forhold, og at det ikke er mulig å få tilbake gebyr for overvekt selv om bagasjen blir forsinket.

Ingen sammenheng

Derfor havnet saken hos Transportklagenemnda for flyreiser, i dagligtale omtalt som flyklagenemnda.

Heller ikke her er det noe å hente for den uheldige Norwegian-passasjeren:

Slik nemnda har vurdert saken er konklusjonen at det ikke noen sammenheng mellom overvektsgebyret og at bagasjen ble forsinket. Nemnda gir derfor Norwegian medhold i at forsinkelsen ikke gir rett på refusjon av overvektsgebyret.

Forsinket bagasje gir rett på ytelser etter selskapets standardvilkår og eventuelt etter passasjerens reiseforsikring. Klagen i denne saken gjelder ikke dette, fastslår nemnda i sitt vedtak.