Den tid da chartergjester flest tok til takke med enkle og stusslige hoteller, er over. Nå ønsker stadig flere å jekke opp kvaliteten på hele oppholdet, og sikter etter såkalte konsept-hoteller. Det betyr at vi vil ha de mer som hjemme, også på ferien.
Alle de tre pakkereiseselskapene i Norge – Ving, TUI og Apollo – tilbyr derfor sine gjester å sikre seg egne hotell-merker der de reisende er sikre på at de får den kvaliteten de ønsker.
Fordi dette markedet er økende har Apollo Reiser foran sesongen neste år utvidet sitt tilbud om såkalte konsept-hoteller med fem nye. De ligger i bl.a. Hellas, Kroatia og på Kypros.
Ikke alltid dyrest
For de reisende betyr det nødvendigvis ikke at man trenger å vrenge pengeboken for å få råd til ferier på slike hoteller.
– Nei. Det handler nødvendigvis ikke om høy klassifikasjon og de dyreste hotellopplevelsene, men om personlighet og skreddersydde hotell tilpasset ulike behov, sier informasjonssjef Beatriz Rivera i Apollo til flysmart24.
Hun sier sier at det er stor forskjell på selskapets ulike hotellkonsepter.
– Mens Mondo Boutique eksempelvis er et hotellkonsept som retter seg mot kvalitetsbevisste livsnytere som setter design, estetikk, gastronomiske opplevelser og komfort høyt, er Mondo Local sjarmerende, familieeide hoteller med en helt tydelig lokal forankring, forteller Rivera.
Dette er utvalget
Det begynte med hotell spesielt for voksne, som kom få år etter tusenårsskiftet. Siden har utvalget som retter seg mot de reisendes ulike ønsker økt betraktelig.
Når reiseselskapene selger konsepthoteller dreier det seg om steder som dekker spesielle behov. Det kommer av, mener man i Ving, at folk har blitt mer opptatt av hotellopplevelsen enn før:
– Ja, allerede i 2014 slo Ving fast i sin Ferierapport at vi er mer opptatt av hotell-opplevelsen enn før. Vi har det fint hjemme, og vi vil ikke ha det noe mindre fint på ferie. I tillegg bruker vi en god del penger på ferien vår, mener produktsjef Carlos Cebrian i Ving.
Seks av ti
Det kan dreie seg om spesielt barnevennlige hoteller, om barnefrie hoteller, om hoteller med kul design eller om hoteller med høy servicegrad som omfatter flyreisen, opplevelser og kvalitet på mat og rom.
– De er utviklet nettopp fra ønskene kundene har hatt. I tillegg har vi også vært i front når det gjelder hva folk forventer av et moderne hotell – som design, mat og treningsfasiliteter, sier Cebrian.
På grunn av den økende etterspørselen har Apollo foran sommersesongen neste år lansert fem nye hoteller av denne type.
I dag tilbyr reisearrangøren 44 konsepthoteller innenfor seks ulike kategorier, og seks av ti av Apollos kunder velger ett av disse.
Mest populært
To av hotellene – Amira Luxury Resort og Sonio Beach – åpner på Kreta. Napa Mermaid Hotel & Suites åpner i Aya Napa på Kypros, Aminess Khalani Beach kommer på Kypros og God City i Side i Tyrkia.
På Kreta åpnes dørene til Apollos nyeste hotell for voksne, Amira Luxury Resort, samt hotellet Sonio Beach midt i hjertet av Platanias.
– Kreta er ikke bare vårt hjertebarn, men også sommerens mest populære reisemål. At vi nå kan tilby 15 konsepthoteller her fordelt på alle kategoriene og spredt utover hele øya er en stor glede for oss – og kundene våre. Det har aldri vært enklere å finne det perfekte hotellet på favorittøya, sier Rivera.