«Nå må SAS-sjefen vise hva selskapet skal satse på»

Den nye SAS-sjefen har nå jobbet så lenge i selskapet at han bør vise noen konkrete grep nå, mener analytiker. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS fikk ny konsernsjef for flere måneder siden. Nå er det på tide at han viser kundene hva selskapet skal satse på i fremtiden. Det mener en av de flyanalytikerne som kjenner SAS best.

Danske Jacob Pedersen er analysesjef i Sydbank, som er Danmarks tredje største bankforetak. Han har fulgt SAS meget tett over mange år. Nå er han klar i sine forventninger:

I likhet med det meste av luftfarten nå renner pengene ut av kassen. Selskapet kommer til å legge frem tap i siste kvartal som Pedersen anslår blir på rundt 700 millioner norske kroner.

Ferie- og fritid viktigst

Det er ikke det tallet som interesserer Pedersen mest når selskapet legger frem sine regnskapstall tirsdag.

Like viktig mener han det er at selskapets nye toppsjef, nederlenderen Anko van der Werff, nå må presentere hvilke konkrete grep han vil ta for at SAS skal kunne trygge fremtiden.

Den nye sjefen har nå jobbet i fire-fem måneder, og det mener Pedersen er lenge nok til at man kan forvente at han nå har en konkret plan for hvordan han vil ta SAS videre.

– Vi ser frem til skjerpede kostnadstiltak, men også hvordan han vil styrke SAS og arbeidet med å øke selskapets markedsandeler både når det gjelder forretnings- og fritidstrafikken, skriver Pedersen i en analyse.

Jages av Norwegian

Pedersen mener at de grepene som ledelsen i Norwegian har gjort i høst, gjør at SAS-ledelsen nå raskt må kunne presentere en plan for den videre drift.

Hos det det norske selskapet er man klar om sine vekstambisjoner videre, advarer han:

– Norwegians uttalelser om at selskapet skal opp i 80 – 90 fly, mot dagens 51 fly, tegner et bilde av en hovedkonkurrent som er sulten på å ta nye markedsandeler. Derfor bør SAS som et minimum nå løfte litt av sløret og vise hvilke strategiske tiltak som skal sikre SAS i gjenreisingen, skriver den danske analytikeren.

Bør komme nå

Derfor mener Pedersen at SAS-sjefen ikke kan vente lenger med å gi noen nye svar, og at det bør komme nyheter om nye grep fra SAS når regnskapene legges frem tirsdag:

– Konkurrentene er allerede godt i gang med å justere sine forretningsplaner. SAS kan ikke halte for langt etter. På litt lengre sikt blir det behov for mer kapitalinnsprøytning, og vi vil ikke utelukke at disse planene vil bli offentliggjort samtidig med de nye strategiske initiativer, mener Pedersen.

Han ser ikke bort fra at underskuddet for det forskutte regnskapsåret november 2020 til og med oktober 2021 kan komme opp i 6,3 milliarder svenske kroner.

Slåss med de ansatte

Omstendighetene når SAS atter en gang legger frem driftsresultater med kjempeunderskudd, er at selskapet igjen har havnet i slåsskamp med sitt fast ansatte flyvende personell.

SAS har nemlig bestemt seg for å splitte selskapet opp i tre deler. Det eksisterende selskapet, Scandinavian Airlines, skal være ett, og satse på de tunge rutene med stort innslag av forretningsreisende.

To nye blir SAS Connect og SAS Link. Connect skal krige med lavprisselskapene om ferie- og fritidsreisende til feriemål langs Middelhavet, og ha personell med lavere kostnader enn før.

Det betyr lavere lønn. At tidligere oppsagte piloter ikke automatisk får ny jobb i i det nye selskapet, har ført til at SAS nå blir trukket i retten for sine planer. Link-selskapet skal fly på det korte rutene.