Gardermoen avanserer i Europa – frykter vinteren

Det er stor usikkerhet hvordan flytrafikken vil utvikle seg i månedene fremover, mener Avinor. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Sjefen for trafikkutviklingen i Avinor er så usikker på hvordan flytrafikken i Norge vil utvikle seg i vinter at han ikke våger å komme med noen analyse av de nærmeste månedene.

– Vi ser at trafikken utvikler seg i negativ retning i takt med smittutviklingen og restriksjoner – både på innland og utland, sier Gaute S. Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor.

En oppmuntring i den kortsiktige utviklingen er at Oslo Lufthavn den siste uken har rykket oppover på listen over de 10 største flyplassene i Europa.

Dårligere tilbud?

Det skyldes imidlertid ikke trafikkvekst på Gardermoen, men at markedet har nærmest kollapset for konkurrentene. Flyplassen ligger under normale omstendigheter langt nede på Europa-listen – forrige rangering viste en 19. plass.

For Avinor og Oslo Lufthavns vedkommende er folks flyaktivitet de nærmeste månedene også høyst usikker på grunn av smittesituasjonen.

Nedgangen som merkes nå kan komme til å føre til at selskapene kutter i rutetilbudet til og fra landets hovedflyplass.

Ned på begge områder

Det store spørsmålet er derfor nå hvordan markedet reagerer. Både på grunn av den generelle smittesituasjonen og også introduksjonen av den nye varianten omikron.

Dette er avgjørende, mener Riise:

– Hvordan dette vil utvikle seg på litt lengre sikt vil avhenge av endelige konklusjoner rundt omikron-varianten og hvilke restriksjonsnivå Norge og Europa/verden legger seg på når det er avklart. Det er nå for tidlig å si langtidseffekten av dette, da situasjonen er så usikker som den er, sier han.

Har endret mye

For Avinor er situasjonen ifølge selskapets siste ukeoversikt, at markedet svikter både på innenriks og til og fra Norge.

Oslo Lufthavn har en samlet trafikk som fremdeles ligger 40 prosent under 2019, det siste hele normale driftsåret.

Bergen Flesland og Trondheim Værnes klarer seg betydelig bedre, med en nedgang i samme periode på henholdsvis 28 og 26 prosent.

Best i klassen er imidlertid Tromsø Langnes der trafikken nå er bare 16 prosent mindre enn toppåret 2019.

Opp én plass

Pandemien har imidlertid snudd opp-ned på mye av europeisk luftfart, bl.a. hvem de største flyplassene nå er. I årevis har London Heathrow tronet på toppen som den overlegent største.

Slik er det en stund siden det var. Den største flyplassen i Europa er i dag Amsterdam Schiphol, med Frankfurt og Paris Charles de Gaulle på de neste plassene.

Oslo Lufthavn klarte så vidt å komme seg på den siste plassen i den forrige 10 på topp-listen som Eurocontrol publiserer.

Nå har den klatret ett hakk oppover listen, og har forskjøvet Istanbul Sabiha-flyplassen til 10. plassen på listen.