Betalte for å slippe tidlig om bord – kom sist inn i flyet

I stedet for å kunne spasere om bord i Norwegian-flyet fra gaten, ble passasjerene sendt ut til flyet i buss. Her fra flyplassen i Las Palmas. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Kritikken har ofte haglet mot lavprisselskapene på grunn av de mange og kostbare gebyrene folk må betale. Noen opplever også å ikke få det de har betalt ekstra for.

Bjørn Inge Soligard er en av dem. Han hadde betalt for prioritert ombordstigning på Norwegians fly fra Las Palmas til Bergen.

I stedet for å kunne gå blant de første om bord i flyet, var det en helt annen start på reisen som møtte ham. Nå beklager Norwegian og tilbyr ham pengene tilbake.

Ikke plass til bagasje

Flysmart24 har tidligere fortalt om reisende som har opplevd det samme, også i tilfeller hvor ombordstigningen skjer direkte fra gaten på flyplassen.

Passasjerene som i dette tilfellet skulle hjem fra Gran Canaria en av de siste dagene i november opplevde at det ikke var ombordstigning fra gaten på flyplassen.

I stedet ble de sendt med buss ut til flyet. Soligard kom riktignok først om bord på bussen, men sist ut av bussen og inn på flyet.

Raskt ut av flyet

– Innsjekkingen gikk veldig tregt. Vi hadde betalt for priority boarding. Men hva hjelper det når vi må ta buss ut til flyet? spør han.

Det betydde ikke bare ergrelse over at pengene han hadde betalt ekstra ikke ga ham det produktet han hadde betalt for.

Det som i tillegg var en strek i regningen var at da de kom inn i flyet, var all bagasjeplass over sete deres tatt av andre.

– Da vi kom til plassene våre, så var det fult i hattehyllen og måtte legge håndbagasje langt bak i flyet. Problemet ble at når vi så skulle gå av flyet, så kommer vi sist av flyet, forteller han til flysmart24.

Ingen nytte

Han opplyser at han hadde kjøpt prioritert boarding for å kunne komme raskt ut av flyet ved ankomst, med plassering langt frem i flyet for å lette tilgangen til bl.a. toalettene om bord.

Soligard er oppgitt over det produktet han fikk, og protesterer mot at Norwegian tar seg betalt for en tilleggsvare de ikke leverer.

I Norwegian lover man Soligard pengene tilbake og ber ham ta kontakt med kundeservice, og sier at selskapet ikke har full styring på hvilke avganger som går direkte fra gate eller med buss i utlandet.

Beklager ulempen

– På Las Palmas går normalt våre avganger fra terminalen med ombordstigning via broen, og alle som har fordel av tidlig ombordstigning (priority boarding) får det. Det er flyplassene som beslutter hvor endelig oppstillingsplass er, og i tilfellet du viser til ble vi tildelt oppstillingsplass et annet sted denne gangen, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Skari i Norwegian til flysmart24.

Hun forteller at det blir en utfordring med å avvikle en ordning som prioritert ombordstigning når slike endringer inntreffer.

– Vi beklager de ulemper dette medfører. I vårt system har vi ikke mange henvendelser omkring akkurat dette. Vi anbefaler de av våre kunder som har opplevd dette om å ta kontakt med vårt kundesenter slik at vi kan refundere disse for kostanden, sier Skari.