Nå setter alle på bremsene – Wizz Air kutter norske ruter

Flere norske ruter forsvinner fra Wizz Airs ruteprogram på grunn av korona-krisen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flykrisen er i ferd med å bli akutt problematisk igjen også for de flyselskapene som har mest penger på bok. Utsiktede til lavere bookingtall får mange til å kutte grovt i rutetabellene.

Det gjør også det ungarske lavprisselskapet Wizz Air. Selskapet kutter nå både igangsatte og planlagte ruter i Norge til Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø.

– Lavpris-selskapene er kjappe med å åpne opp nye ruter og like kjappe med å legge ned om ikke resultatene kommer, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til flysmart24.

Skaper problemer

Wizz Air har vært et av de selskapene som i skyggen av pandemien har økt sitt rutetilbud mest. Nå må også det frem med kniven. Selskapet fjerner 84 ruter i hele Europa i et tiltak for å dempe tapene.

Det viser en oversikt som flynettstedet Simple Flying har laget.

De voldsomme smittetallet på grunn av økende smitte av delta-varianten reduserer nå passasjertallene igjen over hele Europa for alle flyselskap.

I tillegg kommer trusselen fra omikron-fremveksten som økonomisk pressede selskaper frykter skal skape enda mer trøbbel.

Disse rutene tas bort

De norske rutene som er tatt ut av salg er:

Mellom Oslo og Wien, Bucuresti og Bergen, Gdansk og Bodø, Krakow og Tromsø, Krakow og Trondheim, Larnaca og Bergen, Larnaca og Oslo samt Warszawa og Bergen.

Kuttene betyr at to ruter forsvinner fra selskapets program på Oslo Lufthavn. Wien har vært i gang en god stund, mens Larnaca var satt opp med start i sommersesongen.

«Brente seg»

Wizz Air har sin største satsing i Norge på Torp Sandefjord Lufthavn, men her er så langt ingen ruter blitt fjernet.

Flyanalytiker Elnæs sier at forklaringen på at rutene nå tas ut av programmet er at selskapet tidligere har brent seg på å være for ambisiøs i forventet passasjertilgang.

– Wizz Air brente seg i 2020 på å være for ambisiøs, det vil nok hovedeieren Indigo Partners ikke ha en gjentagelse av. Derfor kuttes ruter som ikke leverer godt nok. Kapasitet settes heller inn på andre ruter som har bedre potensial eller blir satt på bakken i en periode i påvente av bedre tider, sier Elnæs.

Fjerde største

Wizz Air er ingen liten aktør på norske flyplasser.

Flysmart24 har tidligere fortalt at selskapet er det fjerde største på ruter fra norske flyplasser. Det er bare SAS, Norwegian og Widerøe som er foran Wizz Air regnet etter antall tilbudte seter.

 Selskapet satser hardt på Norge fremover og la før dette kuttet opp til å fly 32 ruter til og fra norske flyplasser i vinter.