Gardermoen alene i Norden uten munnbind-regler

På Oslo Lufthavn er det, som eneste hovedstadsflyplass i Norden, ikke påbud eller anbefaling om bruk av munnbind. Arkivfoto: Knut-Erik Mikalsen

Mens hovedstadsflyplassene både i Danmark, Sverige, Finland og på Island har påbud eller anbefaling om å bruke munnbind inne på terminalene, er Gardermoen den eneste som ikke har noen regler om bruk av slik beskyttelse.

Både Sverige og Danmark har, i likhet med Norge, fjernet det meste av korona-tiltak. Finland er i ferd med å gjøre det samme. Men i motsetning til Norge har de andre nordiske landene valgt å opprettholde en anbefaling og påbud om å bruke munnbind når man er på flyplassene.

I Danmark er det et påbud, og myndighetene også her henviser til at de opprettholder påbudet fordi det er en anbefaling fra den europeiske organisasjonen for luftfartssikkerhet, EASA.

Også på Island er munnbind påbudt på flyplasser.

«I takt med andre flyplasser i verden»

– Ja, bruk av ansiktsmasker har vært og er fortsatt en regel i passasjerområdene på Keflavik internasjonale lufthavn. Dette er en regel vi som flyplassoperatør har satt oss. Vi vil sørge for at vi er i takt med andre flyplasser rundt om i verden, sier kommunikasjonsdirektør Guðjón Helgason i Isavia til flysmart24.

Også i Finland er rådet klart: – Når du går av flyet, bruk ansiktsmaske som dekker munnen og nesen. Hold masken på hele tiden du er på flyplassen, heter det på Finavias nettsider.

I Sverige er munnbind en anbefaling, på bakgrunn av landets bestemmelser, men også fordi det er en anbefaling fra EASA.

– Vi følger EASAs anbefalinger, og derfor blir munnbind-rådet stående på våre flyplasser. Det omfatter både reisende og ansatte, sier presseansvarlig Ellen Laurin i Sweavia til flysmart24.

Den samme anbefalingen fra EASA gjelder også for Avinor og norske flyplasser, men dette har Avinor valgt å se helt bort fra.

På Gardermoen og alle andre norske flyplasser er munnbind-påbudet fjernet.

Har munnbindet på

– Avinor forholder seg til norske myndigheters oppheving av munnbindpåbudet, slik at vi speiler det som gjelder det norske samfunnet for øvrig. København har tydeligvis valgt å følge EASA sin anbefaling. Vi i Avinor kan naturligvis ikke kommentere hva som ligger til grunn for Københavns vurderinger. Forskjellen mellom norske myndigheters føringer og EASA sine anbefalinger er årsaken til at Oslo lufthavn og København lufthavn har ulik praksis, opplyser pressevakt hos Avinor, Erik Lødding, til flysmart24.

På hovedflyplassen i Norge er det imidlertid mange som velger å se bort fra Avinors frislipp, og beholder munnbindet på mens de er i terminalen.

Det kunne flysmart24 selv se under et besøk på flyplassen søndag, dagen etter at påbudet var fjernet i Norge.

At den nasjonale fjerning av påbudet også skulle omfatte Oslo Lufthavn var langt fra selvsagt.

I Ullensaker kommune, som er vertskommunen for hovedflyplassen, har kommuneoverlegen hatt kontakt med Helsedirektoratet for å avklare reglene for munnbindbruk på Gardermoen.

Ville ha avklaring

Dette fordi dette var regulert i en egen nasjonal forskrift.

– Kommuneoverlegen fikk en henvendelse fra Avinor med spørsmål om praksis. Spørsmålet gikk på om opphevelsen av det generelle påbudet om å bruke munnbind i enkelte situasjoner også gjaldt for påbudet om å bruke munnbind på flyplassen. For å være på den sikre siden ville man ha Helsedirektoratets tolkning av dette, skriver kommunikasjonsrådgiver Roger Sannum i Ullensaker til flysmart24.

Svaret derfra var at den generelle opphevelsen av forskrift om munnbindbruk også gjaldt Oslo Lufthavn og øvrige flyplasser.

Endring på fly

Som flysmart24 fortalte lørdag, er det også endret praksis for flyselskapene i Norge.

Det nye norske flyselskapet Flyr valgte å fjerne hele munnbind-påbudet fra søndag av, både innen Skandinavia og i Europa ellers.

SAS og Norwegian holder litt igjen. Norwegian opphevet sitt forbud fra søndag av i Skandinavia, men beholder påbudet på Europa-rutene. Det er fordi dette, i likhet med på flyplassene, er en anbefaling fra EASA.

SAS opphever påbudet innen Skandinavia fra tirsdag, men beholder i likhet med Norwegian påbudet på ruter i Europa og oversjøisk.