Det nye norske flyselskapet Flyr skal nå ut av luftfartens pandemi-krise. Nå satser det på at reiselysten skal ta av igjen og flysmart24 kan nå vise flyselskapets storsatsing med over 20 nye ruter. Blant disse er noen som Flyr er alene om fly direkte fra Norge.
Thomas Ramdahl er kommersiell direktør i Flyr og er mannen bak valget av de nye rutene. Han sier selskapet nå skal gire opp satsingen kraftig i det norske markedet og mot populære europeiske fritidsdestinasjoner:
– Vi har konkurrenter på alle hold. Derfor er det viktig for oss å skille oss ut og også by på destinasjoner som de andre ikke har, sier Ramdahl til flysmart24.
Satser på sommeren
Selskapet får i disse dager inn sitt sjuende fly og flere kommer fortløpende. Det er bare noen dager siden selskapet presenterte fem nye ruter, til Edinburgh, Stockholm, Pisa, Praha og Billund.
Med ny, frisk kapital i ryggen kan selskapet nå lansere enda flere, og de er valgt ut med fokus på ferie- og fritidsreiser.
I forbindelse med fremleggelsen av resultatet for siste kvartal i fjor, offentliggjør Flyr i dag i tillegg en liste med nye reisemål fra Bergen og Stavanger.
Dette er imidlertid bare en liten del av den totale satsingen Flyr nå legger opp til.
Den hele listen kan flysmart24 nå presentere, og det er reisemål som Ramdahl satser på skal gjøre at Flyr virkelig tar av frem mot sommeren:
Rustet for konkurranse
– Vi er sikre på at det vil være stor interesse for de nye rutene vi nå presenterer, og er også glad for at ny kan lansere direkteavganger til steder vi er alene om å fly direkte – bl.a. til byer som Porto, Valencia og Thessaloniki, sier Ramdahl.
Både hos SAS og Norwegian satses det på å få maksimalt ut av den kommende sommersesongen, som er den viktigste perioden i året for alle flyselskap.
Flyr skal inn i sin første hele sommersesong etter at de startet 30. juni i fjor. Til nå har nasjonal og internasjonal luftfart vært sterkt preget av pandemi, reiserestriksjoner og svak etterspørsel.
En fordel
Nå bygges reisehindringene ned i Norge og resten av Europa: Det gjør at nordmenn igjen satser på utenlandsreiser.
Den konkurransen har Flyr nå rustet seg for med de nye rutene. I tillegg til helt nye reisemål, satser Flyr også på de tradisjonelt store og populære feriemålene. Bl.a. gjør selskapet comeback til populære Las Palmas i høst med opptil tre ukentlige avganger.
Når hele nysatsingen er i gang vil Flyr ha 45 ruter. De mange nye gir økt konkurranse om folks reiseønsker, og sørger også for å opprettholde presset på billettprisene.
– Hvordan prisnivået utvikler seg er vanskelig å si. Det kommer jo helt an på konkurransesituasjonen. Men vi har det laveste kostnadsnivået av alle flyselskap i Norge og det er en stor fordel for oss, sier Ramdahl.
Flyr har mange flere ruter på blokken, men skal bygge seg opp gradvis og kontrollert, og dessuten avvente å få enda flere fly i flåten.
Skal ikke bli straffet
Han mener gode priser og god service skal trekke flere reisende til Flyr, og ser at billettsalget allerede øker.
Ramdahl har en fortid i Norwegian, og er veldig klar på at de mange strenge reise- og billettreglene hos sin tidligere arbeidsplass ikke gjelder hos Flyr.
Blant annet er det ingen ekstra-kontroll av håndbagasje ved gaten, slik Norwegian har praktisert.
«Våre reisende skal ikke frykte å bli møtt med en vekt i gaten»
Thomas Ramdahl. Foto: Flyr
– Å fly med oss skal være en hyggelig opplevelse. Vi spanderer gratis vann, kaffe og te på alle, og legger vekt på at reisen skal være enkel og bekymringsfri. Våre gjester skal ikke frykte at de ved ombordstigning skal bli møtt med vektere som skal veie håndbagasjen og kreve hundrevis av kroner i straffegebyr ved litt overvekt. De som møter til avgang med for stor bagasje får hos oss sendt den i lasterommet – uten at det koster den reisende noe, sier Ramdahl.
Nye ruter, allerede i salg:
- Bergen – Nice (Frankrike)
- Bergen – Malaga (Spania)
- Bergen – Zadar (Kroatia)
- Stavanger – Alicante (Spania)
- Stavanger – Malaga (Spania)
- Stavanger – Palma Mallorca (Spania)
- Stavanger – Nice (Frankrike)
Nye ruter som kommer, ennå ikke i salg:
- Oslo – Porto (Portugal)
- Oslo – Faro (Portugal)
- Oslo – Madrid (Spania)
- Oslo – Valencia (Spania)
- Oslo – Ibiza (Spania)
- Oslo – Montpellier (Frankrike)
- Oslo – Venezia (Italia)
- Oslo – Napoli (Italia)
- Oslo – Palermo (Italia)
- Oslo – Alghero (Italia)
- Oslo – Athen (Hellas)
- Oslo – Thessaloniki (Hellas)
- Oslo – Dubrovnik (Kroatia)
Fra høsten:
- Oslo – Hamburg (Tyskland)
- Oslo – Las Palmas (Spania)