Ikke bare én, men to erstatninger etter flyopplevelsen

Turkish Airlines' avgang fra Oslo ble forsinket på grunn av et par dekk. Det koster selskapet dyrt. Foto: Knut-Erik Mikalsen

At en flypassasjer kan oppnå erstatning fra et flyselskap etter én forsinket avgang, er absolutt ingen nyhet. At vedkommende oppnår å få medhold i erstatning to dager på rad med samme selskap og det på samme reise, er derimot absolutt ikke dagligdags.

Det skjedde imidlertid med et reisefølge på to fra Norge som på slutten av fjoråret skulle reise med Turkish Airlines fra Oslo Lufthavn. Reisen gikk til Amman i Jordan.

Flyvningen innebar to etapper, fra Oslo til Istanbul og derfra til Amman. Det skulle vise seg å bli en tur som ikke gikk helt etter planen.

To på rappen

Nå har saken vært til behandling i Transportklagenemnda for flyreiser fordi passasjerene kom for sent frem til sitt bestemmelsessted. Derfor krevde de erstatning fra flyselskapet.

Turkish Airlines har hele tiden avvist alle krav fra de to nordmennene..

Det gjorde at de sendte saken inn til flyklagenemnda. Det var smart. Den har gitt dem fullt medhold i at de ikke bare skal ha én – men to – erstatninger. Og det for samme reise.

Beløpet nemnda mener at flyselskapet skal betale er 1 200 euro for strekningen fra Gardermoen til Istanbul, og ytterligere 600 euro for turen frem til reisemålet – Jordans hovedstad. Det utgjør rundt 18 000 kroner i norsk valuta.

For lavt trykk i dekk

Problemet for de to reisende startet før turen var kommet i gang. Den første avgangen ble utsatt med et døgn.

Overfor flyklagenemnda har Turkish Airliens forklart dette med at de oppdaget at det var for lavt trykk i to av dekkene på flyet fra Gardermoen til Istanbul.

Flyselskapet har forklart at de derfor måtte kansellere avgangen, og vente på at de klarte å skaffe nye dekk fra andre selskap.

Da de mottok dekkene hadde mannskapet jobbet lenger enn de hadde lov til.

Bagasjeproblemer

Ny avgang ble derfor satt til neste dag, og de reisende ble booket om og tilbudt overnatting.

Så skjer det at avgangen også neste dag ble forsinket. Paret nådde derfor ikke avgangen fra Istanbul videre til Amman.

Kapteinen skal ifølge de reisende ha forklart forsinkelsen med at det hadde oppstått problem med bagasjehåndteringen, men dette er noe selskapet ikke har kommentert overfor flyklagenemnda.

Uansett førte forsinkelsen til at paret ikke kom til Amman klokken 22.55, slik de skulle, men først 02.25 neste dag.

Dermed, mener paret, utløses standarderstatninger for begge forsinkelsene, ifølge EUs forordning for erstatning ved flyforsinkelse.

Dobbelerstatning

Det har flyklagenemnda gitt dem fullt medhold i.

Når Turkish Airlines forklarer den første forsinkelsen med de ødelagte dekkene, kjøper flyklagenemnda ikke den. Nemnda skriver i sitt vedtak at teknisk feil som regel ikke er en ekstraordinær omstendighet som fritar flyselskapet fra plikten til å betale standarderstatning.

– Nemnda kan ikke se at det er godtgjort at det var tale om en fabrikasjonsfeil eller lignende. Hendelsen fremstår som er en del av selskapets sedvanlige aktivitet, skriver den.

Nå reduserer nemnda erstatningen for erstatning nummer to. Forsinkelsen fra Istanbul til Amman var rett under fire timer. Det gir selskapet redusert erstatningsplikt når grensen på fire timer ikke blir overskredet.

PS: Turkish Airlines har i etterkant av vedtaket gitt beskjed om at de bare delvis velger å følge nemndas anbefaling, da de mener de ikke plikter å utbetale to standarderstatninger på samme reise.