SAS varsler endringer i både ruter og flyflåte

SAS skal gjennom nok en spareprosess. Det kan gi store endringer. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det skandinaviske flyselskapet SAS skal spare 7,5 milliarder svenske kroner, og varsler nå en fullstendig omlegging av sin virksomhet. Selskapet skal se på alle mulige innsparinger, og hente inn ny kapital.

Endringene kan bli omfattende, og gjelder selskapets nettverk – ruteoppsett – og flyflåte.

Selskapet la tirsdag frem nok et mistrøstig driftsresultat, på minus 2,6 milliarder svenske kroner. Pengene renner ut, og i et forsøk på å stoppe dette har konsernet besluttet å se over hele driften med kritiske øyne.

Uklart om langdistanse

Et eget program, kalt «SAS Forward», skal ligge til grunn for denne prosessen.

Det innebærer at hele flyflåten og størrelsen på den kommer til å bli vurdert. Her skriver selskapet at gjelden skal ned, og at det vil bli vurdert en omdannelse av flåte, nettverk og produkttilbud.

Viktig i denne sammenheng er også denne bemerkningen:

«Justere størrelsen på flåten (inkludert omfokusering av langdistanseflåten.)»

Det indikerer at det slett ikke er gitt at SAS vil fortsette med sin langdistansesatsing etter samme mønster som selskapet gjør i dag.

Satset på mange ruter

Pandemien har rammet SAS, som de fleste andre flyselskapene, hardt.

Foran inneværende vintersesong valgte SAS å satse på større rutetilbud enn for eksempel Norwegian, som flysmart24 har skrevet om tidligere.

Så kom omikron-varianten i november og førte til en ny nedgang i trafikken. Folk i reisebransjen som flysmart24 har snakket med, forteller at det var som å slå av en bryter.

Det var bra med nye bestillinger etter den norske gjenåpningen. Da omikron kom, opphørte salget nesten straks.

Denne situasjonen har ført til at SAS har fløyet med halvtomme fly de siste tre månedene.

Annethvert sete tomt

Ifølge opplysninger SAS selv la frem tirsdag hadde selskapet i hele kvartalet en nedgang i antall reisende med 15 prosent i forhold til forrige kvartal.

Kabinfaktoren, som forteller hvor stor andel av setene om bord som var solgt til enhver tid, var på 56 prosent. Det betyr at annethvert sete gikk tomt.

SAS varsler også en forbedret digital tjeneste.

– SAS forward er en omfattende plan for transformasjon av drift og økonomi, designet for å gi SAS et stabilt økonomisk fundament å stå på, heter det i meldingen tirsdag.