Har valgt hver sin strategi i vinter – en av dem bommer

Norwegian og SAS har satset ulikt foran vinteren. En av dem bommer. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Foran denne vintersesongen har SAS og Norwegian valgt ulik strategi. Det skjer i et marked som er svært usikkert på grunn av smitteutviklingen. En av dem har valgt riktig satsing, men hvem blir det? Den fasiten får vi først til våren.

SAS satser på et voksende marked og har økt sin trafikk de kommende månedene, og kan gå på en smell. Norwegian tror det smarteste er å ta ned kapasitet fordi selskapet mener at markedet ikke vil hente seg inn. Det kan gjøre at de satser for lite og går glipp av livsviktige inntekter.

– SAS og Norwegian har valgt forskjellige strategier og da ligger det i kortene at en av de er mest sannsynlig riktig, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til flysmart24.

SAS opp – Norwegian ned

Det forskjellige veivalget gjør seg utslag allerede.

Eurocontrol fører statistikk over alle flyvninger i Europa, og fører en løpende oversikt over utviklingen blant de 20 største selskapene. På deres ferskeste oversikt ser man hva som skjer.

SAS avanserer blant flyselskap med mange avganger, fra en 9. til en 7. plass på en uke og en økt flyaktivitet på 3 prosent.

Samtidig synker Norwegian fra 14. til 20. plass, og hadde for to uker siden en nedgang i sine flyaktiviteter på 16,7 prosent, og holder seg på samme nivå denne uken.

«Smart grep»

Elnæs forteller at grepene selskapene gjør er ulike, og der ikke minst de økende drivstoffprisene kan gjøre stort utslag:

– Norwegian kan ha gjort ett smart grep gjennom å kutte litt i kapasiteten gjennom vinteren, men unntak for jul og nyttår, samt vinterferie og påske. Dermed holder konsernsjef Geir Karlsen kostnadene nede gjennom redusert drivstofforbruk. I tillegg betaler Norwegian leie kun på fly som er i produksjon.

Om SAS sier Elnæs:

– SAS gjør det motsatte og øker kapasiteten i vintersesongen og treffer dermed høye drivstoff priser, overkapasitet og redusert etterspørsel. Så får vi etter hvert se hvem som har valgt den smarteste strategien i vinter, sier Elnæs.

Billige billetter – svak etterspørsel

Han mener at de mange billigsalgene på billetter hos flere flyselskap i Europa forteller at det fremdeles er vanskelig å få folk opp i flyene igjen, slik som før pandemien.

– Ryanair har hatt et 24 timers-salg med billetter ned til 5 euro, bare en femtilapp, som laveste pris i år med reise frem til 15. desember. Det forteller oss at etterspørselen er svak som gjør at Ryanair må slå til med årets laveste pris for å stimulere til mer etterspørsel. Det kan indikere at Geir Karlsen i Norwegian har vært smart gjennom å ta ned kapasitet frem mot midten av desember, sier Elnæs.

«Har truffet godt»

Hverken SAS eller Norwegian vil kommentere sine ulike veivalg direkte, men hos Norwegian er man fornøyd med bookingene fremover:

– Vi opplever å ha truffet godt med rutetilbudene og det er god etterspørsel etter flyreiser, også inn i vintersesongen. Vi har varslet at vi vil øke flyflåten fra dagens 51 fly til omkring 70 for sommeren 2022. Vårt fokus fortsetter å være å levere gode kundeopplevelser, og den fortsatte veksten bunner i etterspørsel etter flyreiser med Norwegian, sier kommunikasjonsrådgiver Eline Skari i Norwegian til flysmart24.

Ser etterspørsel

Hos SAS sier pressesjef John Eckhoff:

– Kapasiteten er faktisk relativt stabil framover, med unntak av USA der vi øker kapasiteten noe. Men sammenlignet med tidligere i høst eller i fjor vinter så øker vi prosentuelt mer kommende måneder ettersom vi ser mer forutsigbarhet i etterspørselen.  Dette er fra lave nivåer og får dermed større utslag, sier Eckhoff.