Kapret prestisjerute til USA – nye flytilbud renner inn

Air France er på plass på Bergen Lufthavns rutekart. Mange nye ruter er på gang, forteller trafikkutvikler i Avinor, Terese Njåstad. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Europas flyselskaper legger nå sine planer for satsingen neste år, som de håper skal bringe dem ut av den blodige korona-krisen. I Norge jobbes det på landets nest største flyplass med å få tilbake det gode rutetilbudet som var i 2019 og kapre nye ruter, for å styrke rutetilbudet på en lufthavn som har imponert hele bransjen den senere tid.

Det er Bergen Lufthavn Flesland det dreier seg om. Der har man målet klart for å øke passasjertallet etter pandemi-krisen. Nye ruter gjør at stadig flere reiser kan gjennomføres uten å måtte ta en «strafferunde» via Oslo Lufthavn.

– Vi vil aktivt støtte alle fremstøt for å øke rutetilbudet innenlands, men nå satser vi først og fremst på å trekke til oss enda flere og nye utenlandsruter. Det er der de beste vekstmulighetene fins, sier trafikkutvikler Terese Njåstad i Avinor, til flysmart24.

Attraktiv USA-rute

Da Avinor la frem siste ukes trafikktall viste de at Bergen nå ligger 15 prosent bak siste normalår, i 2019. Det er klart best av de fire store, med Oslo, Bergen og Trondheim på listen.

Bergen og det vestlige Norge ser ut til å være litt av et trekkpapir. I dag har flyplassen 25 ruter til 18 reismål i utlandet og det forventes at et par til kommer på kartet i løpet av desember, inklusiv Helsinki.

Flere nye ruter har allerede blitt lansert til Flesland den senere tid.

Ikke minst har det blitt lagt merke til at et av verdens største flyselskap, amerikanske United Airlines, har valgt Bergen for sommerrute neste år. Utgangspunktet blir Newark-flyplassen utenfor New York, med tre ukentlige avganger.

Enormt rutenett

Flesland har ikke hatt rute til Nord-Amerika siden Norwegian i en kort periode fløy til Stewart-flyplassen nord for New York for noen år tilbake.

– Vi velig stolte og glade over Uniteds rute. Dette gir folk som bruker denne flyplassen et attraktivt non stop-tilbud til USA. Og med Uniteds enorme rutenett innen USA vil reisende kunne komme seg videre nesten hvor som helst fra New York. Vi har allerede fasilitetene klare for å ta imot dem, sier Njåstad.

En nylig åpnet og helt ny flyplass-lounge vil være et aktuelt tilbud til utenlandsreisende, der kravet fra kundene om slike fasiliteter normalt er større enn de innenlandsreisende.

Renner inn

Ellers renner det støtt og stadig inn flere nye ruter. Fersk tilvekst er det spanske flyselskapet Vueling som har åpnet ny rute til Paris Orly-flyplassen, og som er ventet tilbake med sin Barcelona-rute.

Det nye norske selskapet Flyr har valgt å satse på Alicante fra mars av neste år. Swiss vil ha rute til Zürich i sommersesongen.

Dessuten har Widerøe, som har valgt Bergen som sitt nye knutepunkt, tilført Flesland ruter både til London Heathrow, Færøyene, Alicante og nå nylig startet opp igjen ruten til Gøteborg. Dette i tillegg til et økende rutenett innenlands, ikke minst mot Nord-Norge.

– Widerøe er veldig viktig for oss, og vi skal bidra med markedsvurderinger og legge til rette for de nye rutene så godt vi kan. Widerøe viser vilje til å satse her, og det skal vi støtte, sier Njåstad.

Syden-rutene

I tillegg mener hun at ruter de klassiske og alltid populære feriemålene rundt Middelhavet – i Spania, Hellas og Tyrkia – er viktig å ha på plass igjen etter at korona-krisen nå er på retur.

I bunnen har Flesland ruter både til Amsterdam (KLM), København (SAS), Paris Charles de Gaulle (Air France) og Frankfurt (Lufthansa).

Dette er alle knutepunkter som – i tillegg til Widerøes London Heathrowrute – gjør at reisen kan bli kjappere, og at både passasjer og bagasje kommer helt hjem uten å måtte reise om Oslo Lufthavn. Der risikerer man å måtte ta ut bagasje, fortolle den og sjekke inn på nytt igjen.

Kommer Qatar?

Senest i går, torsdag, kom også ruten til Helsingfors på plass igjen, og åpnes allerede fra 14. desember. Den åpner igjen et enormt rutenett mot Asia.

I tillegg venter man på at spanske Iberia skal bekrefte sin varslede rute til Madrid og Icelandair sin rute til Reykjavik. Selskapet har meldt den inn foran sommersesongen, som starter i mars.

Flyplassen har i lengre tid også hatt kontakt med Qatar Airways om en direkterute til selskapets knutepunkt i Doha. Det i tillegg til en knippe andre ruter som står på ønskelisten.

– Det tyske markedet er svært viktig. Derfor ønsker vi også en direkterute til München i tillegg til den vi i dag har til Frankfurt, sier hun.

High end-turister

Flyplassen samarbeider ellers tett med turistindustrien i regionen for å få til en felles satsing mot det viktigste som trekker turister til det vestlige Norge: Fjordene.

Dessuten har det foran vinteren vært et mål å trekke inn den stadig mer populære nordlys-turismen i denne satsingen, og bygge på Widerøes gode rutenett mellom Bergen og ulike nordlysaktuelle reisemål i Nord-Norge.

– Vår felles strategi går selvsagt ut å satse på et rutetilbud til alle typer turister og reisende, men vi jobber i samme retning med regionens mål for en bærekraftig turisme, sier Njåstad.

Det er en turisme som benytter Bergen og Vestlandet som destinasjon hele året, blir lengre når de først reiser og som er villig til å betale for det.

Trafikkutvikler Terese Njåstad i den nyåpnede loungen på utenriksdelen av Bergen Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen
Det nye norske selskapet Flyr og Norwegian er to viktige lavprisaktører på Flesland. Foto: Knut-Erik Mikalsen
Widerøe satser stort på Bergen som ny hub, og skal sikre seg enda flere av de nye jetflyene. Foto: Knut-Erik Mikalsen