Passasjerer spytter og kaster kaffe på flyplass-ansatte

Ansatte som håndterer passasjerer på København Lufthavn, blir ofte utsatt for vold og sjikane fra reisende. Det viser ny rapport. Foto: CPH

En fersk arbeidsmiljørapport avdekker at pandemien har skapt grove angrep på de som jobber med passasjer-behandlingen på flyplassene. I de verste tilfellene får ansatte kastet kaffe på seg, eller blir spyttet på.

Det danske Arbejdstilsynet har utarbeidet en rapport om situasjonen. Den har fagforeningen HK Luftfart presentert. Der kommer det frem at trakasseringer er nærmest dagligdags, og mange mener at det har blitt verre under pandemien.

– Nå under pandemien har vi for eksempel sett at det er en del reisende som ikke har satt seg godt nok inn i de ulike myndighetenes krav til dokumentasjon, og dermed har blitt nektet avreise. Da er det enkelte reisende som tar sin frustrasjon ut på de ansatte ved flyplassen, sier pressesjef i SAS, John Eckhoff til flysmart24.

Sjikane og vold

SAS eier bakketjensteselskapet SAS Ground Handling, som bl.a. forestår innsjekking av passasjerer på flyplassene. Det i denne fasen av reisen at de flest tilfellene av trakassering, sjikane og vold har oppstått, viser rapporten.

Den viser at halvparten av de som jobber med passasjerbehandling har opplevd å få slengt trusler eller seg, eller bli utsatt for vold.

De blir ofte tvunget til å trykke på en rød knapp som finnes på arbeidsbordet, og som tilkaller sikkerhetsvaktene.

Henrik Meier er president i flyplassmedarbeiderforeningen HK Aviation SAS i København. Han bekrefter innholdet.

Skjer hver dag

Han forteller til den dansk avisen at det ikke går en dag uten at flyplassansatte blir utsatt for opphissede reisende der den milde reaksjonen at de ansatte blir skjelt ut. I andre situasjoner blir ansatte fysisk berørt, kastet kaffe på eller spyttet på.

Flysmart24 har spurt den øverste tillitsvalgte for de ansatte på landsiden i SAS Ground Handling, Stein Grindheim, om dette er situasjoner som han som tillitsvalgt kjenner igjen også på norske flyplasser.

Han avviser å snakke om det, og henviser til SAS’ pressesjef, John Eckhoff, som på vegne av også SAS Ground Handling sier at de fleste av de ansatte er kurset i konflikthåndtering og i å håndtere ulike situasjoner.

Kan bli utstengt

SAS reagerer hardt på ubehøvlet opptreden mot sine ansatte:

– Trusler, sjikane og vold skal avviks-rapporteres. Rapportene blir fulgt opp internt, mens alvorlige hendelser følges opp av politiet. SAS kan nekte passasjerer å fly med oss for kortere eller lengre perioder, sier Eckhoff.

«Alvorlige hendelser følges opp av politiet»

John Eckhoff, pressesjef SAS. Foto: SAS

Han fremholder at flyplasser i utgangspunktet er et av de sikreste stedene man kan jobbe. Både vaktselskap og politi er raskt på plass om det skulle skje noe, og alle deler av flyplassen er godt overvåket.

Høyt stressnivå

– Dermed er det også mulig å kunne dokumentere eventuelle avvik i ettertid. Samtidig gjenspeiler flyplassen resten av samfunnet – her er alle typer mennesker fra alle lag av befolkningen. Noen har reist mye, mens andre aldri tidligere har reist med fly i sitt liv. Det er en del regler å forholde seg til når man skal ut å fly, og for noen kan stressnivået være høyt, sier Eckhoff.

Undersøkelsen ble laget i 2021, og blitt publisert først nå.