Pilotleder: – Ingen vil ta høyere risiko i en krigssituasjon

Krigen i Ukraina stiller økte krav til pilotene, mener lederen for flysikkerhet i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval. Foto: Shutterstock/Flyger

Russlands overfall på nabolandet Ukraina har ført til stengt luftrom over Europas nest største land. Det har tvunget selskap til å kansellere og endre flykorridorer for ruter som normalt gikk over Ukraina.

Det pågår harde kamper på bakken og i luften, der bruk av missiler er massiv. Også derfor er det nødvendig å sikre at sikkerhetstiltakene for sivile passasjerfly som skal operere i nærheten av krigsområdet blir fulgt:

– Alle aktører i bransjen – flyselskaper, flygeledere og piloter – opererer med de samme sikkerhetsmarginer som tidligere. Ingen vil ta høyere risiko selv om det er en krigssituasjon som gjør at en må endre planer, sier flysikkerhetsansvarlig i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, til flysmart24.

Tar forholdsregler

Skatval sier at piloter som opererer i urolige områder er godt forberedt før flyvingene de skal ut på.

Har konflikten i Ukraina gjort det farligere å fly i Europa generelt?

– I Europa og utenfor de berørte luftrom og våpensystemenes rekkevidde, er det ingenting som tyder på at det har blitt mer farlig å fly. Satelittnavigasjon kan være hemmet i nærheten av kriseområder, noe mange har erfaring med fra østre Middelhavet. Sist i forbindelse med Syriakonflikten. Dette kan også forekomme i nærheten av Ukraina.

Nøye vurderinger

Piloter tar alle forholdsregler og flyvingene blir gjenstand for nøye risikovurderinger når de skal nær et konfliktområde:

– Det viktigste er at risikovurderingene i forbindelse med flyvning nær et konfliktområde gjøres av luftfartsmyndigheter, selskap og det enkelte mannskap. Farevarsel og viktige meldinger til pilotene, det som på fagspråket kalles Notice to Airmen, må studeres nøye for å bli klar over ferske restriksjoner. I tillegg vil for eksempel forstyrring av GPS-signaler være krigstiltak en må være forberedt på å bli berørt av.

Trygt å fly

Kan forstyrrelse av radiosignaler mislede et fly til å legge seg på eller motta feil kurs eller høyde, eller er det andre systemer som vil korrigere slik feilinformasjon?

– Globale satelittsystemer, hvor GPS er USAs system, kommer i tillegg til eksisterende navigasjonssystem. Hensynet til forventet nøyaktighet eksisterer dermed allerede.

Velge andre korridorer

– Flere selskap må endre flykorridor for å unngå Ukraina. Når fly må føres utenom et stengt luftrom og utenom vanlig rute, hva er det som da som avgjør hvilken korridor det enkelte fly skal velge?

– Selskapenes navigasjons- og ruteansvarlige vil melde inn ruter det ønskes å fly, og så vil lufttrafikktjenesten angi beregnede forsinkelser. Det vil naturlig bli enkelte korridorer som vil bli sterkt belastet med trafikk, og da kan det være hensiktsmessig å velge en annen og kanskje lengre rute.

Da skal ikke en pilot fly

Er det mange piloter som føler på angsten i slike situasjoner, når man tenker på hvilke hendelser som har skjedd i slike situasjoner før?

– Piloter er, som alle mennesker, forskjellige. Erfaring, relasjoner og fokus er noen av de elementene som vil virke forskjellig inn på den enkelte. Det viktige er at pilotens leder, enten det er et flyselskap, vikarbyrå eller innleieselskap legger vekt på at den som fører et luftfartøy ikke skal opp å fly hvis det er usikkerhet om ens konsentrasjonsevne eller tilstedeværelse, sier Skatval.