Russiske fly blir utestengt fra luftrommet til alle EU medlemsland. Til Norge kunne Aeroflot imidlertid fly fritt – inntil søndag ettermiddag, da ble det slutt.
Et fly fra Aeroflot ble det foreløpig siste som landet i Norge. Det dreide seg om rute SU 2174 som går i rute mellom Moskva Sheremetyevo-flyplasse og Gardermoen. Det tok av fra Gardermoen ved 12-tiden.
Stengingen er ikke effektiv ennå. Den norske regjeringen har gitt Luftfartstilsynet i oppdrag å bestemme tidspunktet, i samarbeid med øvrige nordiske land som har gjort samme beslutning. Tidspunktet blir trolig det samme i alle land.
Press mot Norge
I EU har Aeroflot – og andre russiske selskaper – nå ikke lenger adgang som en protest mot Putins invasjon av nabolandet Ukraina.
Inntil Norge omgjorde sin beslutning søndag ettermiddag, var meldingen fra Utenriksdepartementet til flysmart24 at Norge kom til å følge EUs blokadetiltak, og ikke ville utestenge som en egen nasjonal beslutning.
Senere har et annet standpunkt presset seg frem etter som alle naboland og flere EU-land alt hadde besluttet å stanse russiske fly inn i deres lands luftrom.
Søndag kveld besluttet så EU å også forby russiske fly.
Har sagt nei
Fra før av har spesielt Storbritannia, men senere også både Polen, Bulgaria og Tsjekkia, lagt ned forbud mot at russiske fly får komme inn i deres luftrom.
Russerne har deretter svart, og nektet fly fra disse landene å fly inn i russisk luftrom.
Man opplevde også at enkeltselskap tok affære.
Lufthansa stanser
Tysklands nasjonale selskap, Lufthansa, sa lørdag at det stanser sine flyvinger til Russland neste uke på grunn av den «nye regulatoriske situasjonen,» som selskapet kaller det.
Nederlandske KLM har hatt fly på vei til russiske flyplasser, som selskapet så har valgt å snu før de har nådd sine destinasjoner.
Selskapet frykter at flyene deres ikke skal kunne få nødvendig service i Russland siden flyfabrikkene ikke lenger fritt vil kunne send reservedeler til landet.
Den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs i selskapet WinAir sier til flysmart24 at det kan bli brått slutt på rutetrafikken mot Russland:
Analytiker: Kan bli brått slutt
– Ja, hvis flyselskapene gjør som KLM kan det bli brått slutt på flyruter til og fra Russland for utenlandske flyselskap. Sanksjonene inkluderer at deler til fly ikke skal eksporteres. Dermed kan det bli et stort problem om et fly får behov for å skifte ut en del mens det er på bakken i Russland, sier Elnæs.
«Det kan bli brått slutt på flyruter til og fra Russland»
Hans Jørgen Elnæs. Foto: Knut-Erik Mikalsen
I tillegg, mener han, vil det samme skje for et fly som er i transitt i russisk luftrom som ikke vil kunne benytte alternative flyplasser i Russland. Der kan de bli stående om det er behov for deler.
– Denne type risiko ligger ikke for et flyselskap og dermed kan denne sanksjonen effektivt lamme flyruter til, fra og i russisk luftrom. For en sak er helt sikker, ingen fly tar med seg hele delelageret når det skal fly til Russland, sier Elnæs.