Fikk ikke justert flysetet – fikk 10 000 kr i erstatning

Den norske kunden hadde kjøpt en dyr billett med Air France som skulle gi god komfort. Det var ikke tilfelle. Foto: Air France

Når man reiser med fly er det ikke få som betaler for litt ekstra komfort om bord. Det gjorde den norske kvinnen, men oppdaget at hun ikke fikk justert setet sitt på den lange flyturen til Shanghai. Da forlangte hun 10 000 kroner i kontantavslag.

Nå var det ikke akkurat noen billig-tur kvinnen var ute på. Hun hadde kjøpt seg en business-billett hos KLM – Air France.

Da er det nærmest standard i dag at man får et sete som man kan felle ned til en seng. Slik kan de som vil sove seg gjennom natten fra Europa til Asia, for å komme uthvilt frem.

Fast i en posisjon

Akkurat hvile ble det ikke mye av for kvinnen som reiste fra Oslo, via Paris og så videre til Shanghai.

Hun oppdaget raskt at det brede business class-setet ikke virket som det skulle. Det gjorde at hun ikke kunne legge seg å sove.

Setet var rett og slett fast i en posisjon og ikke kunne justeres. 

Personalet forsøkte å reparere uten hell. Flyet hadde en mellomlanding i Seoul. Da forsøkte en mekaniker å fikse setet, uten at at det hjalp.

«No» fra Air France

Hun måtte derfor gjennomføre hele reisen med ødelagt sete.

Hun klaget etterpå til selskapet og krevde 10 000 kroner i avslag på grunn av den manglende komforten hun mente hun hadde betalt for.

Det sa Air France blankt nei til.

Vel nok hadde hun betalt 59 269 kroner for billetten. Selskapet mente imidlertid at hun – bortsett fra liggesetet – hadde nytt godt av alle andre tilbud som er inkludert i en så dyr billett.

Takket nei

Det gjelder adgang til å ha med mer bagasje, hurtigkø på flyplassen, tilgang til egne flyplasslounger med mat og drikke, samt spesielle måltider og gode viner underveis.

De kunne strekke seg til å gi henne en voucher – et gavekort – på 2030 kroner. Det takket hun bestemt nei til.

Hun sendte derimot saken inn til Transportklagenemnda for flyreiser, og gjentok der kravet om å få 10 000 kroner tilbake.

Får medhold

Det var et smart trekk.

Nemnda har nå behandlet kvinnens klage, og er ikke enig i den vurderingen som selskapet har gjort i denne saken, og at spesiell service er å viktig at det overskygger kravet om å kunne nyte et liggesete på en så dyr billett.

Nemnda følger også kundens krav om erstatning:

– Nemnda mener at prisavslaget i dette tilfellet skjønnsmessig bør settes til 10 000 kroner, og at voucheren blir slettet, heter det i vedtaket.

Forbrukernes representant i nemnda mener at kunden i tillegg bør få forsinkelsesrente.