Da det ungarske lavprisselskapet Wizz Air opererte ruter på norsk innenriks, la det samtidig opp til en større satsing også på ruter til utlandet fra Oslo.
Den planen har nå nærmest dunstet vekk.
Selskapets tilbud er barbert så kraftig at det nå bare står et fåtall ruter tilbake.
Selskapets kommunikasjonsdirektør, Paulina Gosk, sier til flysmart24 at rutene har falt bort på grunn av for svak etterspørsel.
Nesten alt borte
I fjor på denne tiden drev Wizz Air fortsatt stort med15 innenriksruter i Norge for å ta opp konkurransen med SAS, Norwegian og Flyr. Disse ble stanset i juni etter store tap, mens selskapet satset videre på utenlandsruter fra Norges hovedflyplass.
Selskapet hadde da inntil syv utenlandsruter fra Gardermoen på sitt gjenværende rutekart fra Norge.
Nå er fire av disse borte, og står altså tilbake med bare avganger til tre reisemål:
Alt annet fjernet
To ruter til Polen – Gdansk og Krakow. Samt en rute til Budapest, som starter opp igjen fra mai. Alt annet er fjernet.
De tre siste som har blitt fjernet er til Wien i Østerrike, Poznan i Polen og St. Petersburg i Russland.
Ruten til Russland har blitt borte som følge av krigen i Ukraina.
Syden-rute borte
Wizz Air har også fjernet en typisk Syden-rute,til Larnaca på Kypros.
Den skulle ha vært fløyet denne sommersesongen, men også den forsvant fra rutekartet lenge før den kom i gang.
Gosk beklager at rutene blir borte.
Har kuttet mye
Hun sier at alle de som har blitt berørt av endringene har fått beskjed om dette, og tilbudt full refusjon eller gavekort på billet-beløpet.
Gosk sier at kuttene kommer som en følge av at selskapet hele tiden vurderer rutetilbudet.
Selskapet tar bort ruter som viser seg ikke å ha den ønskede etterspørsel.
Hardt rammet
– Wizz Air overvåker kontinuerlig etterspørselen på våre ruter for å kunne tilby våre kunder de mest populære destinasjonene til lavest mulige pris, sier hun.
Wizz Air har sitt hovednedslagsfelt i det østlige Europa, har blitt hardt rammet av den pågående krigen som Russland startet i Ukraina.
Selskapet hadde før krigen ruter til hovedstaden Kyiv fra en rekke europeiske byer, og alle disse ble innstilt straks invasjonen var et faktum.