EU griper inn – svartelister over 20 russiske flyselskap

Det russiske flyselskapet Aeroflot og 20 andre flyselskap fra Russland er nå ført opp på EUs svarteliste. Det gjør situasjonen for dem ekstra vanskelig. Foto: Shutterstock

EUs luftfartsmyndigheter har nå besluttet å svarteliste Aeroflot og 20 andre russiske flyselskaper på grunn av mangelfull flysikkerhet.

Beslutningen er tatt raskt etter at Russland har godkjent at selskapenes fly kan brukes i internasjonal trafikk igjen selv om de mangler luftdyktighets-sertifikater.

Det har gjort at EU har handlet raskt, og beslutningen er nå publisert på kommisjonens nettsider.

Ryster kommisjonen

Kommissær for transport i EU, Adina Vălean, er rystet over de tillatelsene som russiske myndigheter nå har gitt:

– Det russiske føderale lufttransportbyrået har tillatt russiske flyselskaper å operere hundrevis av utenlandskeide fly uten et gyldig luftdyktighetsbevis. De berørte russiske flyselskapene har bevisst gjort det i strid med relevante internasjonale sikkerhetsstandarder. Dette er ikke bare et klart brudd på konvensjonen om internasjonal sivil luftfart, Chicago-konvensjonen, men det utgjør også en umiddelbar trussel mot sikkerheten, sier hun.

Forbudt i alle land

Hun understreker at beslutningen ikke er en ekstra sanksjon mot Russland, men er tatt utelukkende på grunnlag av tekniske og sikkerhetsmessige årsaker.

– Vi blander ikke sikkerhet med politikk, sier Vălean.

Det at EU-kommisjonen nå har svartelistet alle selskapene, betyr at de vil ha forbud mot å operere til og fra EU/EØS-land så lenge de står på flyforbudslisten.

Forbudet gjelder også i Norge siden vi er tilknyttet EUs luftfartssamarbeid.

Luftrommet stengt

Nå vil EUs beslutning få praktiske konsekvenser for de russiske selskapene.

For dem er EUs luftrom fra før av uansett stengt etter at krigen mot Ukraina ble satt i verk.

Flyene har derfor operert stort sett innenriks etter at de har blitt nektet å fly i svært mange lands luftrom. Flyene er leaset i utlandet, men landets myndigheter har nå gitt selskapene muligheten for at flyene skal kunne bli omregistrert til russisk register.

At de to dominerende flyprodusentene i verden, Boeing og Airbus, i tillegg har blitt nektet å levere reservedeler til flyene, gjør at det er stort usikkerhet om i hvilken teknisk stand flyene nå er i.

Lang vei tilbake

Beslutningen betyr imidlertid at veien tilbake ved en fremtidig opphevelse av flyforbudet i Europa, vil bli ekstra lang for alle de svartelistede selskapene.

De må da først sørge for å bli fjernet fra svartelisten før de vil få anledning til å gjenoppta trafikk i Europa, selv etter at et flyforbud er opphevet.

– EU-kommisjonen publiserer jevnlig en sikkerhetsliste over flyselskap som har driftsforbud i EU. Det betyr i regelen at selskapet eller landet ikke kan dokumentere et tilfredsstillende sikkerhetsnivå som minst er på høyde med det europeiske, skriver det norske Luftfartstilsynet om bakgrunnen for EUs beslutninger.