Sjokkert etter taxi-opplevelse på Gardermoen: – Vill vest

Drama på taxiholdeplassen på flyplassen på Gardermoen for de som skulle ha drosje. Nå endrer Oslo Lufthavn taxi-ordningen fra i dag. Arkivfoto: Knut-Erik Mikalsen

Da Alf Samuelsen kom sterkt forsinket til Oslo Lufthavn og skulle ta taxi til et nærliggende hotell, fikk han en opplevelse som skremte ham og som fikk han til å reagere.

Det sto mange ledige drosjer utenfor flyplassen, men sjåførene ville bare ta turer med de som skulle langt. Helst til Oslo. Alle andre ble hele tiden henvist bakerst i køen. Samuelsen måtte vente i 40 minutter før han fikk drosje.

– Det var fullstendig vill vest. De var nær slåsskamp mellom sjåførene og de kom med rasistiske tilrop til hverandre ved flere anledninger. Det var skremmende og jeg har aldri i mitt liv opplevd noe i nærheten av det som skjedde på Gardermoen, forteller Samuelsen til flysmart24.

Avinor: – Meget alvorlig

Dette er imidlertid en situasjon som mange har opplevd tidligere. Samuelsen fant opplevelsen på drosjeholdeplassen så uakseptabel at han leverte inn en formell klage til Avinor.

Avinor på sin side sier de ser meget alvorlig på saken, og varslet allerede i dag – mandag – tiltak for å rydde opp i taxi-problemene.

– Reisende skal ha en god tur, også hjem fra flyplassen, sier lufthavndirektør Stine Ramstad Westby etter at Oslo Lufthavn har lansert det ledelsen omtaler som en moderne og heldigital taxiløsning som gir de reisende mulighet til selv å velge drosje.

Blant de hendelsene som ligger bak denne endringer er bl.a. Samuelsens erfaringer. Han kom med fly fra Longyearbyen, og var 7 – 8 timer forsinket og landet ved 02-tiden på natten i begynnelsen av april.

Mange ledig biler, ingen ville kjøre

I klagen til Avinor forteller Samuelsen, som jobber på Svalbard, at det sto mange ledige drosjer da de kom ut av flyplassen. Selv skulle han til et nærliggende hotell for å seg en times søvn før han dro videre til et møte i Kristiansand.

Sjåførene var imidlertid ikke interessert i ham eller de andre som bare skulle til hoteller i nærheten:

– Det som møtte oss på taxiholdeplassen var mildt sagt skremmende og ubehagelig. Først blir vi konfrontert av en helt vilkårlig sivil person som spør strengt hvor vi skulle og hvordan vi skulle betale. Selv skulle jeg til et flyplasshotell og fikk streng beskjed om å stille meg bakerst i køen. Dette gjentok seg ti-tolv ganger og køen ble lenger og lenger. Folk var veldig slitne. Noen hadde små barn og andre hadde dårlig tid. Det sto 8-10 ledige taxier, men ingen ville kjøre oss, forteller han.

Kos om kunde

En av de som sto og ventet, og som ble lei av å bli oversett av sjåførene, forsøkte seg på en vri:

– En i køen ropte at «jeg skal ha taxi til Oslo». Da ble det kaos. Fem-seks av sjåførene begynte å krangle
om turen og de var ekstremt truende overfor hverandre, forteller Samuelsen.

Men det var raskt slutt på velvilligheten da mannen som satte seg i bilen fortalte at han ikke skulle til Oslo.

– Da han satte seg i bilen ga han beskjed om at han skulle til Jessheim. Da ble han kastet ut av bilen og sjåføren slengte bagen hans på bakken, forteller Samuelsen.

Hvor mye vi du betale?

Kaoset bare fortsatte etter dette, og Samuelsen mener at det var helt åpenbart at ingen ville kjøre korte turer og at de bare ville ha kontant betaling.

– Når jeg spurte om ikke vi som sto i køen skulle få drosje, fikk jeg klar beskjed at jeg ikke ville få taxi hvis jeg ikke sluttet å mase. Jeg hadde bare spurte én gang. Så, når alle som ikke hadde fått taxi og som skulle til flyplasshotell var samlet, fikk vi spørsmål om hvem av oss som skulle betale kontant og hvor mye vi var villige til å betale til flyplasshotellene. En eldre mann sa at han kunne betale kontant, og fikk taxi meg én gang. Vi andre, som ikke kjente hverandre, ble nærmest stappet i en minibuss og måtte forhåndsbetale 200 kronet per person før sjåføren kunne kjøre oss, forteller Samuelsen.

Slik blir ny løsning

Samuelsen, som tidligere har jobbet i et firma med tilknytning til hovedflyplassen, sier han og de andre ble vitner til noe han mener fremsto som mafialignende tilstander der enkelte truet andre til ikke å kjøre.

Når Oslo Lufthavn nå har foretatt endringer, blir det ifølge lufthavndirektør Westby en heldigital løsning, der de reisende selv kan velge mellom taxi-selskapene, biltype, antall seter og fasiliteter.

Derfor håper Avinor at skyhøye priser og ugreie opplevelser hører fortiden til.

– Kundene vil vite prisen før de trykker på «bestill». Nå har de reisende selv kontrollen. De bestiller enkelt og greit en bil via de digitale skjermene og så kommer taxien kjørende fra en holdeplass et lite stykke unna terminalen, forteller Ramstad Westby.