De som har bestilt flyreise med det latviske flyselskapet Air Baltic, kan oppleve at flyvningen skjer med flyselskapet Ukraine International Airlines. Selskapet er leid inn som ekstra flyhjelp. Det kommer til Oslo Lufthavn i dag.
Selv om krigen har stanset all sivil flytrafikk i Ukraina, er det fortsatt virksomhet i landets største flyselskap. Bare ikke i hjemlandet.
Det krigsrammede nasjonale flyselskapet forsøker å holde flyene i drift og mannskapene i jobb utenlands mens krigshandlingene stenger luftrommet og hjemmemarkedet ned.
Flyttet fly
I dagene før 24. februar, da Russland innledet sin krig mot Ukraina, klarte selskapet å flytte fly fra hovedstaden Kyi, og andre byer i landet, til flyplasser i utlandet.
Blant annet har man parkert fly på flyplasser både i Spania og Frankrike. Krigen gjorde at all sivil flytrafikk opphørte umiddelbart.
Selskapet ønsker å unngå at flyene skal stå uvirksomme der de nå er langtidsparkert.
Fikk jobb
Etter invasjonen har Ukraine International Airlines derfor bedt om å bli innleid av andre selskaper og om å få på charteroppdrag. Dette for å holde virksomheten i gang og for å sysselsette de mannskapene som ble med flyene ut.
Et av de selskapene som nå har respondert på oppfordringen har vært Latvias største flyselskap, Air Baltic, melder selskapet på sin hjemmeside.
Det har leid inn et av flyene – et Boeing 737-9 med mannskap, som brukes aktivt med utgangspunkt i flyplassen i Riga.
Svipptur til Oslo
Flyet, med registrering UR-PSL, var på rute til Oslo fredag morgen og var innom Gardermoen også sist tirsdag, viser flyets registreringer på nettsiden Flightadar24.com. Flyet kommer som BT151, rutenummeret til Air Baltic – en av de daglige avgangene fra Riga til Oslo.
Onsdag fløy det til København og Malaga. I går, torsdag, startet det dagen med en flyving til Larnaca på Kypros og på kvelden tur/retur København.
I en uttalelse fra Sergey Fomenko, kommersiell direktør i Ukraine International, heter det at han er svært glad for at Air Baltic har leid inn fly og mannskap, nå som flyselskapet er forhindret fra å operere i sitt eget hjemmemarked.
«Symbolsk og viktig»
– En slik handling i det internasjonalt luftfartssamarbeid er veldig symbolsk og viktig. Vi er derfor klar til å levere service av høy kvalitet på ruter med Air Baltic, sier han.
Sjefen for Air Baltic, Martin Gauss, sier at Ukraine International Airlines har vært en pålitelig partner som de ønsker å hjelpe «i en svært utfordrende tid for det ukrainske folket og deres nasjonale flyselskap.»
Ukraine International er under normale omstendigheter det største i Ukraina. Selskapet ble opprettet 1. oktober 1992, og hadde før krigen et rutenettverk som spenner over Europa, Midtøsten og Asia.
Hovedflyplassene i rutenettverket har vært Boryspil internasjonale lufthavn i Kyiv.