Her er årets sommertilbud for de som foretrekker togferie, og som kunne tenke seg å reise ubegrenset rundt på skinner i en måned – for litt over 90 norske kroner.
Dette tilbudet fins faktisk, og har på meget kort tid vist seg å bli en kjempesuksess. Billettene blir revet bort.
Det er tyske myndigheter som har gjort dette mulig ved å spytte inn penger i tilbudet med svimlende 2,5 milliarder euro. Det tilsvarer 25 milliarder norske kroner.
– Norge burde absolutt hatt noen liknende. Det burde da gjelde all togtrafikk, foruten lokal kollektivtransport, sier fagsjef Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet til flysmart24.
På skinner en måned
Det nye tyske tilbudet gjør at alle med «9 euro»-billetten i hånden eller i appen kan reise så mye de vil med lokale og regionale tog innen Tyskland en måned.
Månedskortprisen gjelder for juni, juli og august.
Nordmannen Håkon Letvik, som bor deler av året i Berlin, har fortalt om tilbudet på Facebook, og nyheten har vakt stor begeistring hos mange nordmenn.
Han mener billetten åpner for store opplevelser for den som satser på dette tilbudet:
Mange muligheter
– Med denne billetten kan man få med seg sandstrendene i nord, Alpene i sør, spennende storbyer, pene dalfører som Mosel- og Rhindalen, tusenvis av slott og borger og utallige koselige middelalderbyer. For ikke å snakke om historie og minnesmerker nesten over alt. Og barna vil fryde seg over de mange og enorme lekelandene, forteller Letvik.
Billetten er i salg fra i dag av, mandag, på togselskapet Deutsche Bahns app DB-Navigator, på 5500 DB-automater og på de 400 billettkontorene.
Noen har tyvstartet salget, og allerede første dag ble det ifølge Letvik solgt 56 000 billetter i Hamburg og 35 000 i Berlin.
Kompensasjon til folk
Letvik presiserer at billetten ikke gjelder på lyntoget ICE og ekspresstogene IC, EC og regioexpress, og stort sett ikke privat- og museumsbaner. Den lille skriften betyr:
– Mens du med lyntoget ICE suser fra Berlin til Hamburg på under to timer, for 83 euro, må du med 9-euro-ticket regne med fire timer og ett togbytte, forteller Letvik.
Den rimelige billetten skal være en kompensasjon for sterkt økte energipriser som følge av krigen i Ukraina. Den skal også inspirere til økt bruk av kollektivtrafikk i billandet Tyskland, forteller han.
Jernbaneselskapet DB har tatt høyde for at det kan bli mye folk på togene i månedene fremover og har sagt at det skal sette inn alt som ruller og går av togmateriell for å dekke behovet.
Er litt betenkt
Når Schlaupitz i Naturvernforbundet er positiv til billigere togbilletter, frykter han imidlertid at det tyske tilbudet kan komme til å gi folk en dårlig togopplevelse fordi det kan bli trangt om plassen på togene. Han har derfor et annet forslag, som han mener vil passe bedre i Norge:
– Istedenfor å bruke store beløp på å subsidiere prisene så massivt som de gjør i Tyskland, burde det brukes mer penger på å bygge opp den langsiktige kapasiteten. Da ville flere reise kollektivt og med tog også på sikt. Danskene har noe de kaller reisepass. Det gir 8 dagers reise med kollektivtransporten for 399 danske kroner. Kanskje det er et bedre forbilde for Norge? sier Schlaupitz.