Hadde hastverk – måtte kjøpe flybillettene to ganger

Det ble en dyr Lanzarote-tur på de to nordmennene som hadde det litt for travelt da de skulle bestille flybilletter med SAS. Foto: Shutterstock

Det kan koste deg dyrt om du er unøyaktig eller slurver når du skal bestille flybilletter. Det fikk reisefølget på to erfare. Det gikk for kjapt svingene da de kjøpte billetter til Lanzarote.

De bestilte billetter til feil øy, og da de oppdaget det fikk de ikke rettet opp tabben hos flyselskapet.

Det gjorde at de måtte kjøpe billetter to ganger. Det ble et hastverk som kostet dem over 5 000 kroner.

Hadde det travelt

Kunden hadde det travelt da hun skulle bestille billettene fra Oslo til Lanzarote, ned 25. desember og tilbake i januar. Ved siden av Gran Canaria og Tenerife er det den mest populære av Kanariøyene blant nordmenn.

Hun skulle på jobb da hun utførte bestillingen, og i stresset la hun inn både feil destinasjon og feil epostadresse.

I stedet for billett til Lanzarote bestilte hun billett til Gran Canaria. Hun oppdaget tabben da hun kom hjem samme kveld. Epostkvitteringen fikk hun ikke, fordi hun hadde oppgitt feil mailadresse.

Fikk ikke kontakt

Hun forteller at hun forsøkte å kontakte SAS, men rakk ikke å få kontakt med selskapet før to timer etter at fristen for å endre eller kansellerer billetten hadde gått ut.

Hun hadde betalt 5 249 kroner hver for de to feilaktige billettene. Hun krevde derfor pengene tilbake hos SAS, noe selskapet har avvist.

Hun har så klaget saken inn for Transportklagenemnda for flyreiser, men heller ikke den kommer kvinnen i møte.

Vederlagsfri kansellering

Selskapet har beklaget saken, men henviser til at ansvaret for feil i bestillingen på nettet ligger hos kunden.

– SAS har forståelse for at feil kan forekomme, og det er årsaken til at det tilbys vederlagsfri kansellering innen 24 timer, skriver SAS i et svar til Transportklagenemnda.

SAS understreker at de ønsker at alle skal få samme behandling, og at det derfor ikke gjøres unntak fra denne regelen. Selskapet har tilbakebetalt skatter og avgifter med et par hundre kroner til de aktuelle kundene.

Måtte kjøpe billetter igjen

For de uheldige Syden-farerne var det derfor ingen annen løsning enn at de måtte kjøpe to helt nye billetter.

Det gjorde de også med SAS, og det til en pris av 11 886 for to personer med SAS via en turoperatør. Det ble dermed en nokså kostbar tur ned til leiligheten deres på Lanzarote.

PS: En billigere løsning enn å kjøpe helt nye billetter ville vært å beholde billettene til Gran Canaria og så ta lokalfly til og fra Lanzarote. En slik billett koster normalt ikke mer enn 300-400 kroner per person, tur/retur, inkludert innsjekket bagasje. Kilde: Binter Canarias