Har solgt over en million flybilletter – setter inn flere fly

Fortsatt oppdrift for det nye norske flyselskapet Flyr. I sommer har det under et år gamle selskapet kommet opp i over 40 ruter, her har Flyr landet i Praha. Foto: Václav Havel Airport

Det nye norske flyselskapet Flyr fortsetter veksten. Selskapet har nå passert en million bestillinger siden starten i fjor, og varsler flere fly og nye ruter fremover.

–  Flyr utvikler seg etter planen. Med over en million solgte billetter kan vi trygt si at vårt produkt har blitt godt mottatt i markedet, sier selskapets sjef, Tonje Wikstrøm Frislid, i en melding onsdag.

Selskapet melder om stor pågang etter flybilletter frem mot sommeren, og lover flere nye ruter når flyparken økes ytterligere utover året.

Øker innsatsen

Satsingen har imidlertid kostet. I første kvartal gikk selskapet med et underskudd på 210 millioner kroner, og har vært nødt til å hente inn mer kapital for å sikre driften fremover.

Flyr-sjefen er imidlertid fast i troen på at selskapet skal klare å levere sorte tall etter hvert. Hun sier dette skal skje gjennom en etterspørsel-drevet vekst.

Ikke minst skal adgangen til selskapets billetter bli bedre. Så langt har Flyr stort sett solgt via sine egne nettsider. Nå skal selskapet bli mer tilgjengelig hos reisebyråene.

Mer kjent

– Vi har flere prosjekter gående med flere reisebyråer og har snart løsninger klar for lansering, sier finansdirektør Brede Huser i Flyr til flysmart24.

Frislid sier at selskapet merker en kraftig salgsøkning.

På kvartalspresentasjonen onsdag morgen sa hun at selskapet nå også blir stadig mer kjent i det norske markedet, og at antall reisende som kjenner selskapet stadig øker.

– Tilbakemeldingene vi får fra de som har prøvd oss er veldig gode, fortalte hun. Som flysmart24 fortalte nylig danker Flyr ut de andre flyselskapene i Norge i en kåring om å ha den beste kundeservicen.

Null Max-skepsis

Selskapet har heller ikke merket noen skepsis mot å fly Boeing 737-8 Max-flyene. Selskapet har allerede fått noen fly av denne typen, og skal ha flere.

Max-flyene ble satt på bakken i nesten to år etter to ulykker, men er nå friskmeldt av så vel amerikanske som europeiske sikkerhetsmyndigheter.

– Nei, vi har ikke merket noen skepsis fra publikum mot å fly Max-flyene. Det er mange selskap som bruker denne flytypen nå, og det er vel ingen flytyper som har vært så gjennomsjekket som Max-flyene. Vi var forberedt på at det skulle komme noen reaksjoner. De kom ikke, forteller Frislid på spørsmål fra flysmart24.

Flere fly

Selskapet skriver i sin kvartalspresentasjon at opphevelsen av pandemi-tiltakene i Europa har gjort det enklere for folk å reise, og at dette gjør at Flyr ser optimistisk på sommersesongen.

– Vi tror det er en sterkt oppdemmet etterspørsel etter reiser, spesielt til attraktive fritidsdestinasjoner i sommermånedene, heter det i rapporten.

Fly opererer i dag med 10 fly, men vil komme opp på 12 i løpet av året. Det øker også muligheten for flere nye ruter.

Fritidsreisende

Neste år er målet å disponere mellom 16 og 20 fly.

Selskapet storsatser på de populære feriemålene til det sørlige Europa, og til mange av byene i Europa som er aktuelle for storbyferier.

Foran inneværende sommer lanserte selskapet over 20 nye ruter, og lover flere rutenyheter også utover høsten.

Blant nye ruter foran sommeren var bl.a. til Valencia, Madrid, Porto, Athen, Thessaloniki, Venezia, Napoli og Palermo.