Det nye norske flyselskapet danker ut sine konkurrenter

Flyr scorer klart best på kundeservice av flyselskapene i Norge. Det viser ny undersøkelse. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da det nye norske flyselskapet Flyr ble lansert, lovet selskapet at det skulle bli et kundevennlig selskap med en raus holdning overfor passasjerene.

Det har det åpenbart klart, for selskapet får nå premie for sin kundeservice.

Det er under et år siden Flyr kom på vingene i rute for første gang, og kan allerede klassere inn lønn for strevet når det gjelder kundesatsingen:

Best av flyselskapene

Selskapet er kåret til å ha den beste kundeservicen av alle de norske flyselskapene. Hos Flyr legger de ikke skjul på at de er tilfreds med å få denne tilbakemeldingen på et av selskapets viktigste satsinger.

– Dette er en meget sterkt prestasjon og Flyr var langt over de andre flyselskapene. Så vi er kjempefornøyd, sier kommunikasjonsdirektør Anita Svanes i Flyr til flysmart24.

Flyr konkurrerte i Kundeserviceprisens klasse for persontransport, og var nominert for første gang. Førsteplassen for klassen som helhet gikk til kollektivselskapet Kolombus.

De andre på bunn

Deretter fulgte Flyr som selskap nummer to, og som det klart beste av flyselskapene.

Flyr oppnådde en kundetilfredshet på 81,6 av 100 oppnåelige poeng, mens de øvrige selskapene i Norge plasserte seg som de tre helt i bunnen blant de 15 deltakerne i klassen for persontransport:

  • 13. Widerøe – 52,9 poeng
  • 14. SAS – 31,6 poeng
  • 15. Norwegian – 30,7 poeng

Var overlegen

Rådgiver og ansvarlig for Kundeserviceprisen, Jan Sverre Reboli Paulsen, sier til flysmart24 at Flyr vant en overlegen seier blant flyselskapene.

– Ja, Flyr gjorde det godt i årets Kundeserviceprisen. Og det er betydelig avstand ned til konkurrentene, sier Paulsen.

Han legger til at resultatet i konkurransen kun er basert på hvordan kundebehandlerne i den enkelte bedrift opptrer:

-I undersøkelsen tar vi ikke hensyn til pris, tilgjengelighet, farger eller annet. Det er kun dialogen med kundebehandleren vi undersøker, sier Paulsen.

Dette ble testet

Kåringen er basert på at hvert kundesenter blir kontaktet 25 ganger med ulike problemstillinger. Det skjer per telefon, på e-post eller via kontaktskjema og på chat og messenger. 

Tilfredsheten og kvaliteten på behandlingen blir så avgjørende for hvor god karakter det enkelte selskap får.

Det legges avgjørende vekt på forhold som bl.a. svartid, hvordan selskapet møter kunden, hvordan kundebehandleren opptrer og hvordan avslutningen på dialogen var.