Billett-tabben kostet de norske reisende 40 000 kroner

TAP Air Portugal har i en årrekke hatt rute mellom Oslo og Lisboa. Mange bruker også selskapet på reiser til Brasil. Foto: Hervé Goussé/Airbus

Da det norske reisefølget skulle endre flybillettene de hadde kjøpt, gjorde de en tabbe som ble svært kostbar for dem. De brøt en regel som de fleste flyselskaper praktiserer helt likt.

Det handler om å benytte utreisebilletten når man har bestilt en tur/retur-reise. Der er reglen hos de fleste selskap klar:

Den som ikke benytter seg av utreisebilletten, vil så å si uten unntak automatisk få returen kansellert.

Slo til på tilbud

Det var akkurat dette som skjedde med de to nordmennene som kjøpte billett med TAP Air Portugal fra Oslo til Natal i Brasil, via Lisboa. Prisen for de to var 17 000 kroner.

Da de hadde kjøpt billettene, med utreise 5. februar og retur 5. mars i år, oppdaget de at TAP hadde et tilbud om at det på grunn av pandemien var mulig å endre billettene uten avgift.

Dette slo de til på, og endret derfor hjemreisen fra 5. mars til 23. februar.

Da de også skulle endre utreisen, ble de imidlertid stanset da de skulle utføre dette online. De sendte epost til selskapet, men fikk ikke kontakt med noen person hos TAP. Kun en autogenerert mail.

Oppringing fra ukjent nummer

Derfor kjøpte de nye billetter på den nye utreisedatoen, og måtte ut med 16 500 kroner for disse. Turen gikk uten problemer.

Det var under oppholdet i Brasil at tingene begynte å skje.

Da fikk de et par oppringinger fra ukjent nummer, som de ikke besvarte. Senere viste det seg at de var fra nettopp TAP Air Portugal, som etterpå også sendte epost til dem med beskjed om at de hadde forsøkt å komme i kontakt med nordmennene.

Da de sjekket billettene sine, oppdaget de at returbillettene var blitt avbestilt. De måtte derfor kjøpe nye billetter hjem, til en pris av 22 300 kroner. Nå var turen blitt fryktelig dyr.

Viste til sine regler

Nordmennene mente seg dårlig behandlet, og krevde de ekstra billettpengene – nær 40 000 kroner – tilbake fra det portugisiske selskapet. Det avslo selskapet.

TAP henviste til sine billettregler: Dersom man ikke møter opp til en flyvning, kan den videre reise eller returreise bli avbestilt.

Da klaget derfor selskapet inn for Transportklagenemnda. Det fikk samme utfall, avslag.

Klagenemnda viser til at reisevilkårene er klare hos TAP på dette punktet, og at klagerne hadde godtatt betingelsene da de kjøpte de opprinnelige billettene.

Nemnda forstår, men…

Klagenemnda skriver også at det ofte er knyttet betingelser til tur/retur-reiser, fordi disse er billigere hos mange flyselskaper i forhold til to enveis-billetter.

Den bemerker imidlertid dette:

– Nemnda har forståelse for at det kan virke formalistisk at man ikke kan bruke returbilletten selv om utreisen ikke benyttes. Imidlertid er reglene slik, konstaterer den.

Hos enkelte lavprisselskap, som selger punkt til punkt-reiser, kan reglene avvike fra bestemmelsene hos nettverkselskapene.