I fem år har Europa hatt ett flyselskap blant et titalls selskap i hele verden som har kunnet smykke seg med 5 stjerner, og kalle seg verdens beste.
Med stor stolthet tok det nasjonale tyske flyselskapet, Lufthansa, i 2017 imot hedersbevisningen «5 star Airline.»
Nå er det slutt. Det anerkjente ratingbyrået Skytrax har nå pukket vekk igjen en av den fem stjernene Lufthansa den gang fikk.
Fortjener ikke
Det har skjedd etter en gjennomgang det britiske ratingbyrået har hatt, og som har endt med at Skytrax mener at den tyske flygiganten ikke lenger har en kvalitet på sitt produkt som gjør at det fortjener å tilhøre klassen av verdens ypperste.
Snipp, snapp, snute for Lufthansa som nå er et mer ordinært 4-stjerners selskap. Europa er med ett slag uten representasjon i klassen blant verdens ypperste flyselskap.
Med Lufthansas storti er det nå kun 10 selskap tilbake som fortsatt har 5 sjerner, og de er alle fra Asia og Midt-Østen.
Disse er nå de beste
Det er All Nippon Airways (Japan), Asiana Airlines (Sør-Korea), Cathay Pacific Airways (Hongkong), Eva Air (Taiwan), Garuda Indonesia (Indonesia), Hainan Airlines (Kina), Japan Airlines (Japan), Korean Air (Sør-Korea), Qatar Airways (Qatar) og Singapore Airlines (Singapore).
Skytax legger vekt på en rekke forhold når selskapet vurderer hvilken stjerneklassifisering et flyselskap skal ha.
Det gjelder bl.a. sikkerhet, renslighet, kvaliteten på matserveringen og den generelle servicen, og flysetene.
Dårlige business-seter
Et av de nettstedene som har omtalt Lufthansas reduserte stjernestatus mener at det er kvaliteten på selskapets business class som gjorde at stjernen ble borte.
Selskapet skulle satse på nye business-seter i sine nye Boeing 777 -fly. Slik ble det ikke, flyene er forsinket:
– Lufthansa sitter igjen med en aldrende business class på mesteparten av flåten uten noen klar tidsplan for når produktet kan bli oppdatert til standardene som premium-passasjerer har blitt vant til når de flyr på andre flyselskaper, skriver nettstedet Paddle your own canoo.