Kan være i streik like etter avgang fra Oslo til New York

SK 907 tar av fra Oslo Lufthavn søndag. Mandag kan bli den siste avgangen på en stund hvis det blir pilotstreik i SAS. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Meklingen for SAS-pilotene går inn i en avgjørende fase mandag, og det er satt en frist til klokken 12.01 denne dagen for å bli enige om en ny overenskomst.

En streik vil omfatte mellom 900 og 1 000 piloter i SAS, i selskapet SAS Scandinavia.

En smått uvanlige situasjonen vil oppstå hvis det blir streik. Det skjer når SK 907 skal av gårde på sin daglige avgang fra Oslo Lufthavn til Newark-flyplassen utenfor New York.

Streiker på vei til USA

Flyet skal ta av klokken 11.10, det er 50 minutter før en streik eventuelt bryter ut. Ved streikens start vil flyet vil da være i luften og på vei på sin 8 timer lange flyvning over Atlanterhavet.

Det vil på det tidspunktet en eventuell streik starter ha forlatt norsk fastland og på vei mot Island. I sju timer til vil pilotene på det som trolig er en Airbus A330-maskin, sitte i cockpit mens de egentlig er i streik, før de tar bakken på østkysten av USA.

Artikkelen fortsetter under annonsen

mynteintimates.com

Når flyet lander, vil de legge ned arbeidet. Returen samme ettermiddag lokal tid, står oppført som en avgang som ikke vil gå hvis det blir konflikt.

Fortsette til Newark

– Piloter som er i luften vil først tre ut i konflikt i det de ankommer en av SAS sine besetningsbaser, som er Arlanda, Kastrup eller Gardermoen. I dette tilfellet vil pilotene som flyr SK 907 fortsette sin tjeneste inntil de ankommer en av disse basene. Det vil si at de vil fortsette til Newark eller der hvor SAS bestemmer at de skal lande, og følge sin tjeneste inntil de ankommer en besetningsbase, sier leder i leder i Norske SAS-flygeres forening, Roger Klokset, til flysmart24.

Kan bli på utestasjon

Hva som skjer så, er det ifølge Klokset SAS bestemmer. Han trekker i den forbindelse frem en erfaring fra forrige pilotstreik i SAS, det var i 2019:

– Det er helt opp til SAS å avgjøre om de returneres til base og går i streik. Alternativt kan de bli på utestasjon noen dager for å avvente en eventuell retur-flyvning hvis det blir en avklaring på streiken. I 2019 hadde vi besetninger som ble liggende på utestasjon i USA og Asia under hele streiken, sier Klokset.

Feriemål i utlandet

De to andre produksjonsselskapene i SAS – SAS Connect og SAS Link – kommer til å fly som normalt, siden pilotene i disse selskapene ikke vil være i streik.

Opprettelsen av disse to selskapene er en viktig del av bakgrunnen for at SAS har havnet i en opprivende konflikt med en gruppe av selskapets piloter.

SAS-piloter i andre SAS Scandinavia-fly vil returnere til sine baser, før de eventuelt går i streik.

Blir det streik fra klokken 12 vil et 40-talls avganger bare fra Oslo Lufthavn bli rammet, viser en oversikt flysmart24 har gjort.

Blant disse vil en rekke avganger til typiske feriemål ved Middelhavet bli rammet.