Streiken knuser feriedrømmer: – Det holder nå!

Tusenvis av norske charterkunder har fått sine feriedrømmer knust denne uken. Informasjonssjefen i Apollo, Beatriz Rivera (innfelt) forteller at dette går hardt inn også på de ansatte. Foto: Knut-Erik Mikalsen/Apollo

Hos charterselskapene er det innstilte fly i hopetall denne søndagen, med knuste feriedrømmer for tusenvis av nordmenn. Hos reisearrangørene jobber ansatte døgnet rundt, de er oppgitte og fortvilet og opplever til og med å få trøst fra kundene.

– Håpet for neste uke er at streiken avblåses snart og at vi klare å redde alle avgangene, sier informasjonssjef Beatriz Rivera i Apollo Reiser til flysmart24.

Samtidig har hun denne beskjeden til partene i konflikten, som nå har vart i seks dager: – Finn tilbake til forhandlingsbordet, kom frem til en løsning fort. Det holder nå!

Skuffede kunder

Alle selskapets avganger som skulle ha gått med SAS-fly denne søndagen, er innstilt og det fra alle landets flyplasser. SAS-pilotene har gitt dispensasjoner for å hente hjem strandede nordmenn i utlandet, men denne er nå trukket tilbake. Etter søndagens flyvninger opphører denne transporten, melder SAS Pilot Group.

– Vi dessverre måttet informere altfor mange kunder om at deres reise er blitt kansellert. Det er like vondt, hver gang. Selv om det ikke er vi som er skyldige i dette, så føler vi jo på et enormt ansvar. Vi vil jo hjelpe. Vi vil gjennomføre. Vi vil så inderlig få dem av gårde, sier Rivera. 

Apollo benytter seg av SAS i stor utstrekning, i tillegg til egne charterfly.

Rivera sier at folk viser utrolig stor forståelse, selv om de er skuffet og at det er mange triste historier å høre fra de som blir rammet.

Har tatt til tårene

Rivera har selv steppet inn i arbeidet med å håndtere og informere tusenvis av skuffede kunder. De har alle fått den triste beskjeden av deres Syden-flyvning ikke lar seg gjennomføre på grunn av pilot-streiken.

– Det er klart at de er frustrerte og lei seg. Samtidig har jeg hjulpet til med å besvare mange henvendelser og må si at jeg blir utrolig rørt også. Det er så ufattelig mange som nå har fått ferieplanene sine knust, og som har all rett til å være sinte og lei seg. Og det er de også, selvfølgelig. Til tross for det viser majoriteten av våre kunder også en så enorm tålmodighet og forståelse ovenfor oss. Noen ganger har vi opplevd å få trøst av kundene. Jeg skal være den første til og innrømme at jeg har grått – flere ganger, forteller hun.

Verst tenkelig tidspunkt

Rivera sier at det har vist seg så å si umulig å finne erstatningsfly. Dette fordi det er høysesong og alt av flykapasitet er i produksjon nå:

– Det jobbes jo iherdig med å finne erstatningsfly i tilfelle SAS kansellerer. Det er utrolig vanskelig i disse dager. Det er mangel på både fly og personell i hele Europa, i tillegg til høysesong. Sånn sett er det ingen tvil om at denne konflikten har oppstått på verst tenkelig tidspunkt. Vi har klart å finne nytt fly et par ganger. Så har også SAS gjennomført noen av flyvningene som planlagt, forteller Rivera.

På kort varsel

Hun forteller at de får beskjed fra SAS dagen før om selskapet klarer å gjennomføre noen flyvinger neste dag. Dermed kan noen avganger stå oppført som «flys som planlagt» på selskapets hjemmesider, for så å bli kansellert i neste øyeblikk:

– Siden status på våre flyvninger gis så å si dag for dag er vi derfor nødt til å forholde oss til at avgangene gjennomføres som planlagt. Derfor er dette også vår beskjed til kundene og på våre nettsider. I tillegg til å informere om at vi kontakter dem direkte via sms dersom det blir endringer, sier Rivera.

«Fortjener hederspris»

Rivera har også lagt ut et innlegg på det sosiale nettverket Linkedin.com hvor hun skriver at 75 avganger og 13 000 reisende som denne helgen kan bli berørt av streiken.

Der forteller hun også om hvordan situasjonen oppleves i selskapet. Det med tydelig adresse til partene:

– Det jobbes døgnet rundt. Overtid er blitt normal arbeidstid. Helg er blitt arbeidsdag. Familiene våre er blitt satt på sidelinja. For mens dere nekter å snakke, forsøker vi å rydde opp. Vi leter etter fly og ber om mirakler. Kontakter, informerer og trøster. Iblant trøster kundene oss. Oda fra Haugesund. Petter fra Sandefjord. Izabella fra Oslo. De fortjener alle en hederspris, skriver hun.