Støy på feriehotellene er en gjenganger i bunken til klagenemnda for pakkereiser. Det skjedde med to nordmenn på Spania-ferie. Så gjorde de en tabbe mange gjør når de er misfornøyd og vil kreve penger tilbake fordi oppholdet ble mislykket.
Klagen gjelder en reise til hotellet H10 Conquistador i Playa de las Americas på Tenerife. Dette er ett av i alt tolv 4-stjerners hoteller Apollo har på reisemålet.
Reisen ble gjennomført i mars og april i år, og var slett ikke billig. Den kostet litt i overkant av 40 000 kroner for to uker.
Støy det meste av dagen
Reisefølget på to reagerte straks etter ankomst at det var kraftig byggestøy på hotellet. De ble overrasket da de oppdaget at det pågikk omfattende byggearbeider inntil hotellets svømmebasseng. Det var betongskjæring, pigging, saging og snekring det meste av dagen.
Fordi den ene i følget sliter med senskader etter en arbeidsulykke, klarte vedkommende ikke å bevege seg mye.
Derfor var mye av oppholdet deres i og rundt hotellet, til tross for byggestøyen som plaget ham mye. De hadde ikke valgt dette hotellet dersom de hadde vært klar over støyproblemene, skriver de.
Redd for dårligere hotell
Dette til tross tok de aldri kontakt med hotellet eller Apollo for å få rettet på forholdene, ellet bytte hotell. De mente mannens sykdom gjorde at dette ville bli en ekstra belastning.
De var dessuten usikre på om Apollo hadde tilsvarende hoteller i området, fordi de var redd for å miste havutsikten, ettermiddagssolen på balkongen, aktivitetene og underholdningen på hotellet og nærheten til strandpromenaden.
Etter hjemkomst mottok Apollo klagen fra de to, og med krav om tilbakebetaling av 20 000 kroner.
Tusenlapper i rabatt
Dette sa selskapet nei til, men ga likevel et avslag på 5 000 kroner. Dette informerte de gjestene om, før de klaget saken inn for pakkereisenemnda.
Selskapet viser til at de norske gjestene ikke tok kontakt, hverken med hotellet eller Apollo. Reiselskapet skriver at det ikke var kjent med at det skulle foregå byggearbeider på hotellet, og har ikke registrert støyklager fra andre gjester. Derfor avslag.
Dermed havnet saken hos pakkereisenemnda, som gir Apollo medhold i at nordmennene ikke har krav på den erstatningen de krevde, og at 5 000 kroner i så måte er et stort nok avslag.
Avgjørende
Nemnda har derimot en bemerkning som er avgjørende dersom noen opplever dårlig hotellstandard eller mangler, og vil kreve erstatning:
Den skriver at reiseselskapet har rett til å hjelpe, men da må gjestene ta opp manglene med hotellet. Det gjorde ikke paret. De reklamerte ikke på reisemålet og ga heller ikke Apollo anledning til å avhjelpe.
Dermed faller retten til erstatning bort, og derfor avslår klagenemnda de to norske gjestenes krav om halv pris på oppholdet. Et av vilkårene som alltid gjelder i slike saker er at man har gitt reisearrangøren sjanse til å ordne saken på stedet før det hele ender i klage og krav om erstatning.