De fire pilotforeningene i SAS har sagt ja til avtalen som ble meglet frem med selskapet. Dermed blir det heller ingen nye streiker blant flyverne i selskapet før tidligst i 2027.
Dette er konsekvensen av at pilotene i en uravstemning har sagt ja til tariffavtalen med SAS.
Dermed har man også feid unna en usikkerhet hos de reisende publikum. De kan nå kjøpe billetter med selskapet i forvissning om at det blir lenge til neste gang pilotene skaper trafikkstans.
Må godkjennes
Alle fire pilotforeningene har sagt ja – de to norske samt den svenske og danske.
Leder for SAS Norge Flygerforening, Jan Levi Skogvang, sier at det endelige resultat for hele SAS Pilot Group (SPG) sannsynligvis vil foreligge på tirsdag.
– SAS er under konkursbeskyttelse i USA og avtalen må sannsynligvis også godkjennes av den amerikanske domstolen som forvalter kreditorenes verdier, sier Skogvang.
Han sier avtalen har en løpetid på 5 år fra 1. oktober 2022.
Gjelder alle selskaper
– For oss innebærer vilkårene i denne nye avtalen en endring på over 25 prosent. Herunder lønnsreduksjon, sesongfleksibilitet og opptil 60 timers arbeidsuke, sier Skogvang.
Pilotlederen sier at de til gjengjeld har fått en avtale som gjelder i hele SAS, inkludert nyopprettede selskaper.
SAS: – Skal ikke jobbe mer
SAS har etter uttalelsen fra SAS-pilotene sendt en melding til flysmart24 der selskapet presiserer at det er riktig at avtalen åpner for en arbeidsmengde på opptil 60 timer i en enkeltuke, men total arbeidstid er lik de gamle avtalene – da en pilot maks kan jobbe 190 timer over en fireukersperiode.
– I hovedsak gir det fleksibilitet til å jobbe mer en uke, mot at man jobber mindre andre uker. SAS har altså ikke økt arbeidstiden, men har nå en fleksibilitet på linje med det andre flyselskaper har, heter det i meldingen.
Yngre piloter
For de oppsagte pilotene er avtalen nå en vei tilbake til tidligere jobber i cockpit på SAS-fly:
– Alle de 560 oppsagte pilotene skal nå få tilbud om å komme tilbake til SAS. Vi er fornøyde med å ha fått til en avtale, der den norske arbeidslivsmodellen ikke lenger utfordres av SAS-ledelsen, sier Skogvang.
Han sier tilbakemeldingen fra medlemmene viser at mange har stemt ja i solidaritet med de yngre pilotene som nå sto uten jobb.
– Resultatet fra avstemmingen viser også stor ansvarlighet for selskapet som nå er i en vanskelig situasjon, sier Skogvang.