Wizz Air-selskap gjenåpner til Russland – får hard kritikk

Wizz Air har i flere år nå vært en betydelig aktør på norske flyplasser. Nå starter et av Wizz Airs selskaper rute til Russland. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air er gjenstand for knallhard kritikk etter at det er blitt klart at et av datterselskapene gjenåpner rute til Moskva i høst.

Selskapet, som er en stor aktør på mange flyplasser i Norge, fordømmes nå massivt på Twitter og andre sosiale medier. Flere tar til orde for at selskapet nå bør bli gjenstand for sanksjoner i Europa på grunn av ruteåpningen.

Den svenske flyanalytikeren Jan Ohlsson tror beslutningen kan slå tilbake på Wizz Air:

Økt markedsbehov

– Det er lett å forstå de økonomiske motivene. Men det kan lett bli en bumerangeffekt som også kan bli kostbar, sier Ohlsson til flysmart24.

Kritikken på sosiale medier ledsages av bilder som viser russernes massive ødeleggelser i Ukraina, og Wizz Air blir anklaget for å profitere på å frakte reisende til et land de omtaler som terrorister.

Wizz Air har svart med at det er et økende markedsbehov som ligger bak beslutningen, og at ruten til Moskva skal opereres av deres datterselskap i De forente arabiske emirater.

I henhold til avtale

Ruten vil ifølge Euronews gå fra Abu Dhabi, og skal flys daglig av selskapet ved navn Wizz Air Abu Dhabi. Der har Wizz Air 49 prosent eierskap.

Det viser til at ruten opereres i henhold til lufttransportavtalen mellom de to landene.

Wizz Air forsvarer seg med at de har stanset alle sine europeiske ruter til Russland i henhold til sanksjonene, og at selskapet ellers har gitt 100 000 gratisbilletter til ukrainske flyktninger som vil flykte til tryggere steder i Europa.

Går klar for sanksjoner

Det vekker liten sympati: – For et motbydelig trekk. Du vil ikke bringe tilbake Ukrainas myrdede barn eller ødelagte hus med gratis billetter. I stedet sponser du dette, skriver en kritiker på Twitter og viser video fra en sønderbombet ukrainsk by.

Ohlsson viser til at Wizz Air-selskapet det dreier seg om er plassert i De forente arabiske emirater, som ikke deltar i sanksjonene mot Russland.

Uten press om å stase

Likevel tror han Wizz air kan få problemer i flere av sine markeder:

– I land som sterkt misliker Russland, som i Baltikum, kan dette bli en belastning. Akkurat også som i Vest-Europa. For den nye satsingen Wizz i Abu Dhabi, deleid datterselskap, er det russiske markedet viktig. Det også i andre mer russiskvennlige land hvor Wizz Air er store, som Serbia eller Israel, sier Ohlsson.

Han viser til at et annet velkjent selskap i Norge, Turkish Airlines, hele tiden har flydd ruter til Russland og tjent store penger på det, uten at det har ført til press fra noe hold om å stanse.

– Hvis Wizz Air i tillegg begynner begynner å fly mellom Europa og Russland, kan de havne i sanksjonsdiskusjoner, mener Ohlsson.