Stopp i produksjonen av verdens to største passasjerfly

Boeing-fabrikken sluttfører i år produksjonen av det siste flyet av typen Boeing 747 Jumbojet. Da er det slutt for verdens to største passasjerfly, etter som det også er satt sluttstrek for Airbus A380. Lufthansa er et av de selskapene som har begge flytypene i bruk. Foto: Shutterstock

I løpet av innværende år produserer Boeing det aller siste flyet av typen 747 Jumbojet. Produksjonen av de to største passasjerflyene i verden, er dermed slutt.

Både Airbus A380 og Boeing 747 Jumbojet vil fortsette å fly, men bare inntil eierselskapene selv setter dem på bakken for godt.

Det kan ta mange år ennå. Som flysmart24 har skrevet har Airbus A380 fått en liten renessanse etter pandemien, mens 747-flyet i dag fases ut stort sett brukes som fraktfly.

Hadde liten tro

Av disse to er det liten tvil om hvilket fly som er det mest kjente.

747-flyet, med en karakteristiske kulen fremme på skroget, er en flytype de fleste gjenkjenner og kan navngi. Jumbojeten vil for mange alltid være luftens dronning – «Queen of the Skies.»

Det store flyet med fire motorer revolusjonerte flyvningen og gjorde det mulig også for vanlige folk å kunne reise mellom kontinentene.

Men Boeing la lite prestisje i konstruksjonen i starten på 60-tallet, og hadde liten tro på flytypen. Selskapet hadde fast fokus på supersoniske fly og mente det var fremtiden.

Populær flytype

Slik gikk det ikke. Jumbojeten ble superpopulært og tatt i bruk av alle flyselskap som ville vise at de var med i klubben av de store aktørene.

Flyet hadde større passasjer-kapasitet enn noe annet fly før det, det kunne ta opptil 470 passasjerer. Det fløy raskere og hadde lenger rekkevidde.

Det legendariske amerikanske selskapet Pan Am var første kunde, og brukte det første gang på en flyving fra New York til London. Det var i 1970.

Eksklusiv servering

Også SAS hadde sine fly av typen, opptil tre fly i flåten. Men, flyet ble ingen suksess for SAS og det siste kjøpet ble faset ut i 1987. Oslo hadde sin 747-rute fra Gardermoen fra 1978. Hovedflyplassen, som da var Fornebu, var ikke stor nok til at flyet kunne lande der.

Det eneste som er igjen i SAS fra denne tiden er bildene av den ofte overdådige serveringen om bord. For de som kjøpte de dyreste setene bød SAS på både eksklusiv mat og drikkevarer i strie strømmer.

Da Airbus A380 kom i produksjon og tok over posisjonen som verdens største passasjerfly, trodde mange at Jumbojetens arvtaker endelig var funnet.

For dyr i drift

«Superjumboens» liv ble kort etter at det kom i kommersiell drift fra 2007. Selv om publikum elsket det store, brede og rommelige flyet med passasjerdekk i to hele etasjer, var driften av det et økonomisk mareritt for selskapene. Flyet kunne i maksversjonen ta opptil 800 passasjerer.

Drivstoff-forbruket var større enn de fleste selskapene kunne akseptere, og få klarte å få særlig økonomi i driften. Flytypen har vært mest populært i de store markedene i Asia med høye passasjertall.

Dubai-selskapet Emirates var største kunde, men ingen amerikanske selskaper kjøpte flytypen.

Airbus besluttet derfor i 2019 å avslutte produksjonen, og siste fly ble levert – til Emirates – i 2021.