Comeback for kjempejumboen – nytt liv hos flere selskap

Det er enorme dimensjoner over verdens største passasjerfly, Airbus A380. Foto: Shutterstock

Da pandemien slo ut verdens luftfart, sørget mange flyselskap for å parkere sine Airbus A380-fly, verdens største passasjerfly. Det ble da antatt at de fleste ble satt bort for alltid. De ville aldri komme på vingene igjen.

Slik har det absolutt ikke gått. To av tre av de europeiske flyselskap som har A380-kjempen i flåten, har nå enten tatt de i bruk eller har besluttet å gjøre det.

Det betyr full jubel hos reisende, som elsker flytypen. Det gjør derimot ikke økonomidirektørene i flyselskapene, som gremmes over det håpløst uøkonomiske flyet med det enormt drivstoff-forbruket.

Tilbake i trafikk

Sist ut til å ta flyet i bruk igjen er tyske Lufthansa. I en melding for bare noen dager siden meldte selskapet ut at det i løpet av neste år setter inn A380 i trafikk igjen.

Selskapet skriver at det er den kraftige veksten i etterspørselen etter billetter som ligger bak, og at selskapet regner med å ha satt flyet inn i trafikk igjen innen sommeren neste år.

Selskapet har 14 stykker av flyet, som etter pandemi-utbruddet har vært langtidslagret i Frankrike og Spania.

I bruk hos BA allerede

Tyskerne følger således etter britene, som har vært raskere i avtrekkeren:

Det nasjonale selskapet British Airways, som har 12 stykker av kjempejumboen, har allerede tatt den i bruk for flyvinger til bl.a. Nord-Amerika. Bl.a. til Chicago og Vancouver.

I dag, 1. juli, er det premiere for A380-maskinen på ruten til Dallas.

I BAs utgave tar flyet 496 passasjerer, mens Lufthansa har ryddet plass for 509 seter. Flyet har en helt spesiell konstruksjon med to etasjer som løper i hele flyets lengde.

Emirates forsikrer

Air France er det tredje europeiske selskapet som har hatt A380 i flåten.

Da selskapets ni fly ble satt på bakken i 2020 sa selskapet at det aldri ville komme på vingene igjen. Flytypen var allerede besluttet faset ut i 2022, men denne beslutningen ble fremskyndet av pandemien i 2020.

Verdensmesteren i A380 er imidlertid Dubai-baserte Emirates, som også har tatt A380 i bruk på sine mest passasjertunge og lengste ruter.

Andre selskaper med A380

Airbus har avsluttet produksjonen av flyet, men bl.a. Emirates har forsikret de flyglade at selskapet kommer til å fortsette å bruke kjempeflyet til langt inn i 2030-årene.

Av andre flyselskap i verden som har operert storflyet er China Southern, Qantas, Qatar Airways, Singapore Airlines, All Nippon Airways i Japan og Korean Air og Asiana Airlines fra Sør-Korea.

Blant disse har australske Qantas hatt flyet i drift en kort stund på ruten mellom Melbourne og Los Angeles.