Det nye norske flyselskapet Flyr har fått sitt definitive gjennombrudd i markedet denne sommeren. Høsten og vinteren kan imidlertid bli tøff både for Flyr og de andre flyselskapene.
Flyr-sjefen legger ikke skjul på at markedet de kommende månedene er uoversiktlig:
– Fremover ser vi det samme bildet som de aller fleste av våre bransjekolleger. Det er stor usikkerhet rundt etterspørselen fordi folk flest får mindre å rutte med når renter, strøm og mat blir betydelig dyrere, sier administrerende direktør Tonje Wikstrøm Frislid i Flyr.
Nest beste måned
Etter en knallmåned i juli, godt hjulpet av en langvarig SAS-streik, fortsetter selskapet å legge frem gode trafikktall. Nye tall ble lagt frem i dag, onsdag:
208 300 reisende i august er det nest beste resultatet i flyselskapets relativt korte historie.
– Det har vært stor reiselyst også i august, med mange fulle fly spesielt til våre reisemål ved Middelhavet. Mange har også reist med oss til europeiske storbyer og innad i Norge. Vi har bare så vidt startet, og ser fram til å videreutvikle selskapet, sier Frislid.
Ny gruppe reisende
Selskapet har nettopp fyrt av startskuddet for en aggressiv satsing for å få flere jobbreisende til å bruke Flyr.
Et nytt program, Flyr Pro, gir halv pris på fleksible billetter ut året. I tillegg er selskapet koplet opp mot internasjonalt reservasjonssystem som gjør det mer tilgjengelig hos reisebyråene.
– Selv om antall forretningsreiser totalt sett på verdensbasis har gått ned etter pandemien, er vi opptatt av å kunne gi et godt tilbud til bedriftsmarkedet. Vi skal fortsette å tilpasse oss den etterspørselen vi opplever og det har vi mulighet til fordi vi er små, tilpasningsdyktige og effektive, sier Frislid.