SAS dropper plan om kutt i mat- og drikkeserveringen

Det skal fortsatt bli mat- og drikkeservering som før for SAS-kunder som reiser på det dyreste billettene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det vakte oppsikt da flysmart24 kunne fortelle at SAS testet ut et nytt konsept som gikk ut på å redusere mat- og drikkeserveringen for de som reiser på de dyreste billettene.

Mange protesterte, og kalte ideen et nytt sparetiltak.

Nå har SAS droppet denne ideen. Tilbakemeldingene fra kundene var ikke til å misforstå.

En mat og en drikke

Tiltaket gikk ut på at de som kjøpte billetter i Plus-klassen kun skulle kunne velge mellom én mat og én drikke.

I dag kan reisende på de dyreste billettene i praksis velge fritt blant mat- og drikketilbudet, så langt som beholdningen av mat og drikke om bord på flyene rekker.

SAS var tydelig på at dette var en test, og at de ville evaluere dette når testperioden var over i slutten av oktober.

Blir som før

Nå har SAS tatt valget allerede.

Selskapet snur, og gjør ingen endringer i tilbudet om bord.

–  Ja, vi har valgt å gå tilbake til det opprinnelige service-konseptet på SAS Plus etter en periode med testing på utvalgte flyvninger under en time i Norge, sier pressesjef for SAS i Norge, Tonje Sund, til flysmart24.

Entydige tilbakemeldinger

Hun forklarer bakgrunnen for denne raske beslutningen slik:

– Tilbakemeldingene fra kundene våre var tydelige på dette punktet, og det lytter vi naturligvis til, sier hun.

SAS begrunnet planen med at Plus-seksjonen på flyene ofte er stor på enkelte av de mest populære avgangene.

For å sikre at passasjerer også på disse flyvningene fikk servering, og at kabinpersonalet skulle ha tilstrekkelig med tid tilgjengelig til alle sine oppgaver om bord, testet SAS derfor ut en forenklet servering, sa selskapet.

Kritiker: – Bra, SAS

En av de som protesterte høylytt da forsøket ble startet, var professor ved Norges Handelshøyskole, Tor. W. Andreassen.

I dag er han glad for at det likevel ikke blir noe av den planlagte serverings-innskrenkningen:

– SAS eksperimenterer med innholdet i serviceleveransen. Det er bra gitt at de ønsker å finne bedre løsninger for kundene. For det andre kan vi lære at SAS evner å lytte til kundene. Det er bra siden det er det eneste naturlige stedet å finansiere selskapet på. Mest sannsynlig så de at det de sparte var marginalt i forhold til effektene av en mulig reduksjon i kundenes lojalitet, sier Andreassen til flysmart24.