Norse tvinges til omfattende rutekutt foran vinteren

Det nye norske flyselskapet Norse Atlantic Airways må kutte i rutetilbudet til USA i vinter. Los Angeles blir gjort til sesongrute. Foto: Stein Olsen/flick: stein380

Fallende etterspørsel etter oversjøiske flyreiser gjør at det nye norsk flyselskapet, Norse Atlantic Airways, må kutte i rutetilbudet i vintersesongen.

Som flysmart24 har skrevet tidligere har Norse for en tid tilbake varslet at det kunne bli nødvendig å dra ned på rutetilbudet på grunn av usikker markedsutvikling fremover.

Høyere husholdningsutgifter som følge av økte renter, kraftig økt inflasjon, dyrere matvarer og energipriser som skyter i været, påvirker etterspørselen negativt.

Virkning for det norske markedet

Derfor kommer Norse nå med rutekutt som omfatter stort sett hele rutenettet, og får kraftig virkning for også det norske markedet, viser en oversikt i Ishrion Aviation som er gjengitt i Frequent Flyer.no.

Kommunikasjonsdirektør Philip Allport i Norse Atlantic bekrefter disse ruteendringene overfor flysmart24:

  • Ruten mellom Oslo og Los Angeles blir stanset helt fra den 16. oktober.
  • Nonstop-ruten mellom Oslo og New York går ned fra syv dager i uken til tre dager i uken. Denne ligger ute på nettsiden fortsatt med tilbud om daglige avganger.
  • Ruten Oslo – Orlando stanses helt fra 15. oktober.
  • Ruten Oslo – Fort Lauderdale går ned fra tre til to ukentlige forbindelser.

Færre avganger

Ruten fra Oslo til New York, via London Gatwick, vil imidlertid fortsette daglig, og dermed sikre at Norse har et tilbud til JFK-flyplassen gjennom hele uken. Flytiden vil imidlertid måtte bli noe lenger enn nonstop-ruten.

I tillegg endrer Norse tilbudet fra Berlin.

Derfra startet selskapet rute til New York fra midten av august. Den vil nå få færre avganger. Den andre ruten fra Berlin, til Los Angeles, blir stoppet.

Trimme frekvenser

I en kommentar som Allport har sendt flysmart24 vurderes rutekuttene som nødvendige:

– Vintersesongen er historisk sett mer utfordrende for industrien og har i år en ekstra byrde med de høye drivstoffprisene, økende inflasjon i markedene vi opererer i og usikkerhet i den generelle etterspørselen. Som tidligere annonsert har vi iverksatt tiltak for å trimme visse frekvenser fra Oslo og Berlin til USA og for å operere Los Angeles-flyvninger på sesongbasis. Rutene som vi vil fortsette å operere gjennom vinterplanen er etterspurt og vi er glade for å ha sett en nylig økning i bestillinger for denne perioden, heter det.

Tøff start

Med utfordringene i markedet har Norse Atlantic fått en tøff start. Flyvingene startet sin første rute fra Gardermoen til JFK-flyplassen i New York i slutten av juni.

Selskapet flyr fra Oslo, Berlin og London til populære reisemål i USA. Også Paris er planlagt, men ennå ikke startet.

Selskapet benytter seg av mange av de tidligere flyene som Norwegian brukte mens det selskapet opererte langdistanse.

Det dreier seg om Boeing 787 Dreamliner-fly. Fire av flyene er allerede utleid til det spanske selskapet Air Europa.