Tvunget til å avbryte – da startet jakten på erstatning

Dårlig vær på flyplassen i Malaga gjorde at Ryanair-flyet måtte lande i Sevilla i stedet. Da kom det straks krav om erstatning fra passasjer. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Forsinkelse på flyreiser er ofte grunn til at flyselskapene må betale erstatning til reisende, hvis selskapets forklaring på hvorfor forsinkelsen oppsto ikke er god nok.

At flyet blir tvunget til å avbryte flyturen før man når bestemmelsesstedet, kan være en hendelse som gir enkelte passasjerer håp om å vri noen erstatningskroner ut av selskapet ved å kreve kompensasjon.

Det var i alle fall tilfellet da det irske lavprisselskapet Ryanair i vinter skulle fly fra Torp Sandefjord Lufthavn til Malaga på Costa del Sol.

Med buss frem

Det endte med at flyet ikke kom frem til flyplassen i Malaga, men måtte lande i Sevilla i stedet.

Derfra måtte alle reisende transporteres med buss til flyplassen de siste milene frem til der flyet skulle ha tatt bakken.

Hendelsen førte til at passasjerene kom mer enn fem timer forsinket til reisemålet. Dette er et av kravene for å kunne få erstatning, at flyet er mer enn 3 timer forsinket.

Flere forhold

Det gjorde at en av passasjerene reiste krav om erstatning mot Ryanair.

I slike tilfeller er det ikke snakk om direkte småpenger, heller. Det var et krav som ville ført til 400 euro på konto, hvis vedkommende hadde fått medhold.

Forsinkelse er isolert ikke nok for å få erstatning etter EUs regulativ. Det skal også kunne påvises at flyselskapet «ikke har gjort alt som står i dets makt» for å unngå forsinkelsen.

Utenfor kontroll

I dette tilfellet, forklarte Ryanair, var det dårlig vær på flyplassen i Malaga som gjorde at flyet ikke kunne fly helt frem.

Derfor ble det landing i Sevilla i stedet. Ut fra dette mente Ryanair at årsaken var «en ekstraordinær omstendighet utenfor Ryanairs kontroll.» Slike hendelser gir da ikke erstatning.

Selskapet sa seg imidlertid villig til å dekke alle ekstra omkostninger passasjerene måtte ha hatt på grunn av den forlenge turen.

Aksepterte

Flyklagenemnda har sett på saken og dokumentasjonen som Ryanair presenterte for dem.

Konklusjonen er klar:

Selskapet har ikke skyld i at flyturen ble kortere enn den skulle. Krav om erstatning er derfor avslått.

Dermed kan den norske reisende se langt etter den erstatningen de hadde håpet å kunne få, og som ville ha utgjort 4 000 norske kroner.