Norwegian er inne i en svært positiv utvikling. Selskapet legger i dag frem knalltall økonomisk, og har lagt bak seg et kvartal med så å si smekkfulle fly.
Driften av selskapet har gått så det suser med historisk høye inntekter, viser dagens fremleggelse av resultatet for årets tredje kvartal. Dette er vanligvis det beste kvartalet i året for flyselskapene.
Tallene bekrefter at Norwegian i dag er den soleklare eneren i skandinavisk luftfart.
Som de fleste andre flyselskap har Norwegian samtidig også slitt med høye driftsutgifter i form av bl.a. kraftig økt pris på drivstoff.
Ekstra-inntektene øker
Totalt sett har selskapet lagt bak seg et kvartal med et overskudd på 1 milliard kroner. Det skjer etter en knallsommer. Reiseaktiviteten var høy og selskapet har også profitert på at hovedkonkurrenten SAS i et par uker i den mest intense sommersesongen – i juli – var lammet av streik.
Konsernet kan også notere seg at en av de viktigste inntektskildene ved siden av billettsalget også øker kraftig og passerte 1 milliard kroner siste tre måneder. Det er nesten tre ganger så mye som samme kvartal i fjor.
Dette gjelder det selskapene i regnskapene sine kaller ancillary revenue. Oversatt til norsk dreier seg rett og slett om merinntektene som kommer fra salg av bagasje, setereservasjoner, mat og drikke om bord. Hver passasjer handlet for 172 kroner, det er opp ni prosent fra kvartalet før.
Fulle fly
I tredje kvartal hadde Norwegian 6,1 millioner passasjerer. Det er opp fra 2,5 millioner i samme periode i fjor og 5 millioner i forrige kvartal.
Dette betyr også at 95 prosent av setene på selskapets 69 fly var besatt av betalende passasjerer siste i kvartalet under ett. Han gleder seg også over at en viktig passasjergruppe er på vei tilbake i flyene:
– Mange forretningsreisende velger å fly med Norwegian, og antall forretningsreisende på våre mest populære ruter i Norge er nå på samme nivå som før pandemien, sier konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian i forbindelse med resultatfremleggelsen i dag.
Tøffere vinter
Han advarer imidlertid mot at vintersesongen, som flyselskapene innleder den kommende helgen, vil by på utfordringer.
Karlsen advarer mot at etterspørselen kan bli negativt påvirket av den nåværende økonomiske og geopolitiske usikkerheten, med krigen i Ukraina som bakteppe:
– Etterspørselen forventes å bli lavere i vintersesongen som nå står før døren. Norwegian er godt forberedt på å håndtere den roligere perioden, både gjennom nøye ruteplanlegging og fleksible leasingavtaler, samt gjennom gode avtaler med våre kolleger og fagforeninger, sier Karlsen.