Lavprisselskapene fosser frem i europeisk luftfart. Fra praktisk talt null-nivå for knapt et par tiår siden, har billig-selskapene nå en andel på 33.5 prosent av de reisende.
Dette viser fersk statistikk fra den europeiske flysikringstjenesten Eurocontrol. Hver tredje flyreise skjer nå med en lavprisaktør.
Tallene viser at blant de 15 største flyselskapene hva angår antall avganger, er det syv som trygt kan plasseres i gruppen lavpris.
Hver tidende reiser med Ryanair
På Europa-toppen regjerer fortsatt Ryanair som er i en klasse for seg, og står alene for 10 prosent av trafikk-strømmen i Europa.
Ikke nok med det. Ryanair er det eneste av de største flyselskapene som nå har større trafikk enn de hadde før pandemien.
Irene ligger 9 prosent foran status i 2019, det siste hele normale året før korona-pandemien brøt ut og stengte ned det meste av luftfarten i mars 2020.
Dette er de største
På Eurocontrols liste er lavprisselskapene rangert slik, regnet etter gjennomsnittlig daglige avganger:
- Ryanair – 2 854
- EasyJet – 1 367
- Wizz Air – 660
- Vueling – 557
- Eurowings – 430
- Pegasus – 423
- Norwegian – 341
Kilde: Eurocontrol
Eurocontrol skriver selv at fremveksten av lavprisselskaper (LCC-er), etter liberaliseringen av det europeiske lufttransportmarkedet for rundt 30 år siden, medvirket til å stimulere ny trafikkvekst.
Laget egne lavprisselskap
Denne veksten tok i så stor grad markedsandeler fra de klassiske nettverksselskapene at flere av disse reagerte med å opprette sin egen lavprisleverandør.
I dag står for eksempel Lufthansa bak lavprisselskapet Eurowings, som på listen ovenfor er det femte største lavprisselskapet i Europa.
Et annet lavprisselskap er spanske Vueling. Det deler eierskap med to sentrale aktører i europeisk luftfart – British Airways og spanske Iberia. Alle er de eid av holdingsselskapet International Airlines Group (AIG).
SAS-forsøk smeltet bort
Også SAS forsøkte seg i sin tid på å få i gang en lavprisoperatør. Det ble startet in 2003, men innstilte driften igjen i 2004.
Det ble kalt Snowflake, og skulle operere fritidsreiser fra Stockholm og København til feriemål i Sør-Eruopa. Selskapet smeltet bort ganske raskt igjen da det viste seg at det ikke var økonomisk bærekraftig.
Selskapet opererte med fly eid av SAS, og med kostnader som raskt ikke viste å svare seg. Det ble det med det ene forsøket for SAS sin del.