Norsk reise-veteran fraråder all inclusive-ferier

Mange hoteller på populære feriesteder, dette fra Antalya i Tyrkia, tilbyr all inclusive-ferier. Det betyr ofte at de som bor der også har betalt for ubegrenset med mat og drikke under oppholdet. Foto: Shutterstock

En av Norges reiselivsveteraner ber nå Syden-reisende om å droppe en populær ferieform som stadig brer om seg blant nordmenn som drar til feriemålene i det sørlige Europa.

Ferieformen all inclusive har eksistert i mange år både på de store ferieøyene og populære feriemålene på fastlandet.

Når korona-krisen nå ser ut til å være i ferd med å bli overvunnet for turistindustrien, gjør også den omstridte ferieformen comeback i de populære markedene i både Spania, Hellas og Tyrkia.

Dette er en ferieform som reiselivsveteranen Frode Schiøtz ikke har noen sans for. Han vil lansere begrepet «all inclusive-skam», en parallell til det kjente flyskam-begrepet.

En av aktørene i dette markedet, Ving, sier tilbudet kan være velegnet for mange familier. (Se kommentar lenger ned i artikkelen.)

Slippe unna mas

Frode Schiøtz har jobbet en mannsalder i med å sende nordmenn til Hellas. Utviklingen av all inclusive skjer ifølge Schiøtz selv på de minste av de greske øyene, som inntil for få år siden nærmest var garantistene for å oppleve det enkle og ekte greske ferielivet.

Ferieformen all inclusive går ut på at gjestene kjøper et produkt der reisen inkluderer all mat under ferien. De har alle måltider, inkludert drikke, betalt på forhånd i tillegg til fly og hotelloppholdet.

Mange barnefamilier sier at de velger all inclusive fordi de da har mer kontroll på utgiftene og slipper alt mas fra barna under ferien. 

Barna kan selv forsyne seg med det de vil så ofte de vil, og mange velger derfor å oppholde seg på hotellets område i hele ferien.

– Vet ikke hvilket land de er i

Schiøtz mener at barn som blir værende på hotellet blir frarøvet opplevelsene av å være på ferie:

– Når man tar med barn på all inclusive-ferie blir det som å oppholde seg i en ghetto. Det gjør at barna ofte er ute av stand til knapt å vite hvilket land de befinner seg i – utestengt fra omgivelsene som de er. At det heller ikke blir særlig til familieferie, sier seg selv. En familieferie er der man gjør ting sammen, sier han til flysmart24.

Pandemi-hjelp

Selv etter at han hoppet av charterbransjen arrangerer han fortatt turer i det små for edsvorne Lilleput-tilhengere til små greske øyer som Alonissos, Skopelos, Skiathos og Skyros.

– Også dit har all inclusive kommet, sier han oppgitt.

Pandemien har ikke gjort det mindre nødvendig å kanalisere inntektene dit de trengs mest. Det er ifølge Schiøtz hos korona-rammede aktører i gresk reiseliv:

– På grunn av pandemien trenger de lokale produsentene hver euro de kan få. Også derfor bør man kjøpe mest mulig lokalt for å sikre at pengene havner der de trengs mest, sier Schiøtz.

Han advarer mot hva konsekvensene vil bli ved hyppigere bruk av all inclusive:

All inclusive-skam

– All inclusive vil kunne ødelegge den greske sjarmen og identiteten for alltid, advarer reiseveteranen.

Mannen som i mange år drev de kjente reiseselskapene Gullivers Reiser og Lilleput Reiser, sier at han mer enn gjerne utvider flyskam-begrepet innen reiselivet:

– Det må bli all inclusive-skam. Denne ferieformen bringer få eller ingen verdier til den greske øyverdenen. Derimot bare ødelegger den næringsgrunnlaget for de av lokalbefolkningen som forsøker å leve av turismen, mener Schiøtz.

Må rydde søppel

Dette har ført til at mange lokale restauranter, kafeer og butikker som levde av turismen, har mistet kunder og omsetning og har måttet stenge.

Bønder og andre matprodusenter som har levert varer til disse stedene, har mistet omsetning og måttet gi opp.

Artikkelen fortsetter under bildet

– Det må bli all inclusive-skam

Frode Schiøtz. Foto: Privat

– I stor grad sammenlikner jeg all inclusive-hotell med cruisetrafikken til Norge, der en mer enn betydelig andel av omsetningen tilfaller cruiseselskapene. De lokale aktørene på land takker og bukker for de små slanter. De rydder søppel og verre styggedom enn det, etter turistene som kom på snarbesøk der de gjør mindre nytte men ofte mer ugagn, mener han.

Ikke middag alle dager

Sjefen for Ving i Norge, Marie-Ann Zachrisson, sier til flysmart24 at det kan være ganske store ulikheter mellom beliggenhet på hoteller som tilbyr all inclusive.

– Vi kan se at konseptet kan være en god løsning på hotell og reisemål som ligger litt utenom allfarvei, langt fra lokale sentrum. For noen gjester gir all inclusive en viktig forutsigbarhet i forhold til feriebudsjettet man har tenkt å bruke. Vi i Ving er opptatt av at våre gjester ser og opplever mye av lokale forhold på sin ferie, også i matveien. Det beriker ferieopplevelsen. Vi har derfor valgt å tilby en måltidspakke på våre egne konsepthoteller som inkluderer frokost i syv dager samt lunsj/middag i fem dager. Da har man mulighet å spise utenfor hotellet i to dager uten å føle at man går glipp av noe som man allerede har betalt for. For mange av våre gjester er dette den perfekte løsningen: inclusive – men ikke all inclusive, sier Zachrisson.

Apollo: Har blitt mye bedre

Kommunikasjonssjef Beatriz Rivera hos Apollo sier til flysmart24 at all inclusive er et konsept som hun mener har en del misoppfatninger og myter knyttet til seg:

– Eksempelvis tror mange at all inclusive fører til en redusert ferieopplevelse, men det blir litt for svart/hvitt. Vi ser at de fleste som booker all inclusive er småbarnsfamilier som særlig ønsker seg frokost og lunsj på hotellet, fordi varmen gjør det vanskelig å bevege seg inn til byen midt på dagen. De aller fleste spiser derimot middag på en lokal restaurant flere ganger i uken, og det synes jo vi er flott, sier hun.

Oppmuntrer til lokalt bruk

Rivera mener det er viktig å få frem at all inclusive i dag ikke er hva det var før i tiden, og at Apollo som reisearrangør oppmuntrer kundene til å støtte lokal arbeidskraft både gjennom valg av hotell og spisested:

– Mat er en av de viktigste faktorene våre ved valg av hotell, og dette vet også hotellene. Derfor legges det mye ressurser og arbeid ned i å utarbeide et all inclusive tilbud som ikke bare er godt og bredt, men som også presenterer lokale mattradisjoner. Våre konsepthoteller, og mange flere, bruker i all hovedsak også lokalproduserte råvarer. Legger du til det faktum at all inclusive-hoteller ofte sysselsetter langt flere lokale arbeidere, så er jo disse hotellene også med på å løfte inntekten til flere. Når det er sagt er det jo opp til hver enkelt å bestemme hva man faktisk velger å spise ut ifra tilbudet som finnes, sier Rivera.